Hanna Järver
Tusen täta lögner in

Behagligt, tragiskt, emotionellt – perfekt terapi

Album / Smuggler
Utgivning D. 2020.09.25
Tilda Norrlin

Det finns en sorts popmusik där musiken såväl som texterna oftast slår aningen hårdare i hjärtat. Den glasklara produktionen tillsammans med rysligt ärliga texter tar man till sig på ett annorlunda sätt. Tusen Täta Lögner In är ett perfekt exempel på när musik blir till terapi – Hanna Järver gör, och har alltid gjort detta bäst.

Det märks att den nya skivan fokuserar på låttexter, de får stå i centrum på varje spår. Åtta låtar tar oss igenom ett uppbrott. Ett förhållande har tagit slut och vi får ett ärligt smakprov på alla de förjävliga känslor som då uppstår.

Flera känslomässiga stadier förklaras, allt från att förlora sina principer helt – du var min bästa vän och mig blir du inte av med så lätt. Till sökandet av bekräftelse hos någon, där känslan av att vara behövd tar över. Vilket sedan övergår till en destruktiv passion som slutar med allt annat än kärlek. För att sedan förlita sig på förhoppningar som inte uppnås, vilket leder till att aldrig mer våga satsa igen. Och så avslutas allt med plattans bästa spår – Noll. Som beskriver hur kroppen sätts på paus. Världen runt omkring sätts på paus. När relationen med en person man delat allt med under en period plötsligt tagit slut – då bryr man sig inte om något längre.

Efter förra skivsläppets briljanta Nu Är Du Göteborg och Jävla 80-tal, var förväntningarna höga inför det här albumet. Trots en känslosam och väldigt fin lyssningsupplevelse uppfylls dem inte helt. Hanna Järver känns råare på den här skivan, och är man van vid de mjukare och pop-vänliga melodierna vill man förmodligen finna det här med. Men med flera guldkorn som Apocalypse, Josephine och Noll är plattan precis vad som behövs när hösten och dess krispiga miljö börjar tära på psyket. Järvers musik förblir perfekt terapi.