Marilyn Manson
We Are Chaos

Igår en provokation, idag en inspiration

Download / Loma Vista
Utgivning D. 2020.09.11
Kristofer Hadodo

Det amerikanska bandet kammade inte hem särskilt höga poäng i GAFFA för sina tre 10-talsalbum; genomgående tyckte skribenterna att det var bättre förr. På album nummer elva har den karakteristiska industrirocken mer än någonsin tidigare förstärkts med influenser från den amerikanska södern. Något som självklart beror på att Brian Warners parhäst numera heter Shooter Jennings – son till countrymusikerna Jessi Colter och Waylon Jennings. Till sällskapet hör nu också trumsensationen Brandon Pertzborn samt den rutinerade basisten Juan Alderete.

Fjolårssinglarna God's Gonna Cut You Down (en cover på en traditionell folksång) och The End (en cover på The Doors) lyser med sin frånvaro, men den som hört dessa har säkerligen kunnat ana folk-, country- och bluestendenserna. Inte många artister har korsat industrirock med amerikansk söder på detta vis tidigare; faktiskt funkar det ganska bra.

We Are Chaos är inte framfusig, provocerande och skitnödig som varit fallet under väldigt många år, utan snarare jordnära, tillbakalutad och melodiös, stundtals drömsk (Don't Chase The Dead), stundtals skör (Paint You With My Love), stundtals dansant (Solve Coagula). Produktionen är mustig men tar också väl hand om detaljer, som att bädda in pedal steel, fiol och ett smakfullt piano. Vill man ha det rivigt och rått finns det tokdistade attacker på skivans andra hälft. Skivans största behållning är det suggestiva öppningsspåret, det refrängstarka titelspåret och det känslosamma finalnumret.

Måhända var det bättre förr – när skräckrock fortfarande var i sin linda – men 20-talet ser ljust ut och Marilyn Manson har ingen anledning att blicka bakåt.