Black Mekon
The Lumpiness Of Demand

Garagerock som knappast roar

Download / PNKSLM
Utgivning D. 2020.10.02
Kristofer Hadodo

Minns The Hives karriärstart som svåruthärdlig. Som förband åt 59 Times The Pain på en pizzeria i Fagersta, och på debutskivan Oh Lord! When? How?, var det skev skramlande garagepunk med en skränig vokalist och brutala ansatser till medryckande melodier. Med åren blev det betydlig bättre – på alla plan – även om grundidén är den samma. Black Mekon har inget med The Hives att göra, men de verkar dela filosofin om att spela hellre än bra. Eller?

Att spela skevt och skramligt är inte nödvändigtvis en brist på talang. Att spela skevt och skramligt kan också vara en talang, särskilt när man skaffat rutin som produktivt band och etablerad liveakt under drygt 15 år.

Den maskerade Birminghamduon består av bröderna Black Mekon och Black Mekon (!). Svenska PNKSLM är deras hemvist sedan början av 10-talet och The Lumpiness Of Demand är femte fullängdaren.

Feeling Good drar igång skivan med ett glödande gitarrarbete, ett stötigt trumspel och ett tjutande munspel. "Are you ready?" vrålar sångaren. Andra låten heter passande nog Don't Die. Att Black Mekon går ut hårt och ökar är inte en underdrift. Utöver det hypnotiska riffet i Black Mekon Is Your Daddy är det dock svårt att behålla intresset, trots skivans blygsamma speltid. Återhållsamma och avskalade Killing You med pedal steel och akustiska The Bottle vidgar konceptet en aning och skänker lyssnaren andrum. Det behövs.

Produktionen är lika primitiv som den oskarpa omslagsbilden. Lyssnar man för länge snurrar det i skallen, tittar man för länge händer samma sak. Det gäller uppenbarligen att man vill ha sin musik paketerad i en så här hänsynslöst rå skrud för bli road.