Zacke
Pengar. Frihet. Zakaria Jamal.

En osammanhängande comeback

Album / Antarktis
Utgivning D. 2020.10.30
Tilda Norrlin

Som en av Sveriges främsta textförfattare levererar Zacke lika medvetna textrader som vanligt. Det rappas om klass och politik, men på ett nytt sätt. Zacke bjuder på flera melodiska verser där de tyngre ämnena blir lättlyssnade. Pengar. Frihet. Zakaria Jamal. är hans fjärde skiva och det märks en tydlig förändring i hans skapande av musik.

Luleå-rapparen har i sin tidigare musik fokuserat på texter om småstäder kontra storstäder, samhällsproblematik och klass-skillnader. Nya skivan är inget undantag, men jämfört med Fattigkussen är detta mer lättsamt och melodiskt. Hiphoppen möter pop-inspirerande ljud där sång och melodiska produktioner får större plats än rappen. Vi får elva spår där inget är det andra likt. De simpla texterna om kärlek möter de aggressiva och tyngre texterna om politik och klass. Men så finns det även balladliknande låtar med ett rejält neddraget tempo. Det känns något osammanhängande – som att låtarna hade passat bättre som självständiga singlar än i ett album.

Albumet består även av fyra samarbeten. Dessa låtar bidrar till en stor variation på skivan – och kanske nödvändigtvis inte för det bättre. Det märks tydligt att Movits! och Parham har fått sätta sin egen prägel på 100 och Kommer Hem. Man glömmer nästan bort att det är en låt av Zacke då det låter som en ren Movits!-produktion eller en självklar låt från Parham. Piccolo med Kevin Mukuri påminner om Zackes tidigare musik där den svenska hiphoppen och rappen är central. Höjdpunkten blir introspåret Fri med Tove Burman. Hennes autotune-sång tillsammans med den kör-liknande bakgrundsmelodin blir så rysligt storslagen att det nästan känns kyrkligt.

Det återstår att se om denna typ av produktion är något Zacke kommer hålla kvar vid, men hans texter är lika genialiska som vanligt.