Esther
Better Off Sleeping With A Parachute

Att bygga något stort mitt i ett vakuum

EP / Skolhaus
Utgivning D. 2020.10.09
Daniel Horn

Med låt efter låt har Esther vaggat lyssnaren in i äkta trygghet. I min värld är både Meeting Place och Mechanical Heart sex av sex-singlar. Båda lågmälda men starka på samma gång. Den senare bär på en basgång som hämtad från The Flaming Lips Yoshimi Battles The Pink Robots men vid sidan av det låter faktiskt allt på Better Off Sleeping With A Parachute som en helt ny dos av det som varit. Absolut, den som vill kan höra Billie Eilish och till viss mån Björk. Men jag hör något mer – stärkande viskningar och stilla rop som sällan yttras i övrigt.

Det kan låta lite flummigt, men att lyssna på Esthers debut-EP är som att hamna i ett vakuum eller som att bli ett med klaustrofobin. För att återigen återkoppla till The Flaming Lips så luras du in en uppblåst bubbla. Det enda du har där inne är Esthers närgångna sång och en musikalisk maskinpark där varje ljud är minutiöst planerat. I likhet med Amason (Pontus Winnberg är Esthers högra hand) känns det som att man har jobbat bort effekt efter effekt för att slutligen presentera låtens kärna. Inledningen Second Heart visar vägen. Med pianot till hjälp ber hon någon rädda hennes andra hjärta. Det första har blivit krossat. Spänningen går att ta på, den finns i det där vakuumet som musiken omges av. Och sen kommer vibrafonen, en stilla puls och allt lyfter.

Upptempo-låten och Postal Service-aktiga Sleeping With A Parachute samt hennes tidigaresläppta singlar får stå som oaser som lurar en att tro att Esther har en maximalistisk sida fast det i själva verket alltid är melodin som står i centrum. Och så rullar EP:n sin gilla gång. Det här är inget kortsiktigt fyrverkeri – det här är början på en lång vänskap.