A Place To Bury Strangers
Demos And Rarities 2003-2017

Samlingen ger ingen rättvis bild av shoegaze-mästarna

Album / Dead Oceans
Utgivning D. 2020.10.16
Jonas Appelqvist

Där de flesta indierockband utger sig för att larma och stöka bäst de kan tar A Place To Bury Strangers det till det extrema och har aldrig kompromissat. Genom hela deras diskografi har bandet stakat ut en egen sorts shoegaze, ett eget ljudlandskap och de har gjort det med den äran. Det blir alldeles övertydligt på Demos And Rarities 2003–2017, en samling som bandet släppte på sin Bandcamp-sida men som nu är utgiven i digitalt format för alla att ta del av.

Precis som titeln förkunnar är det en samling låtar som, av olika anledningar, inte platsat på tidigare album eller nya versioner av redan utgivna låtar. Och det är högt och lågt. Där hårda Hit The Ground och Petty Empire mejar ner allt i sin väg, såväl melodiskt som ljudstarkt med fuzzig wall of sound-ljudbild återfinns också bottennapp som Get Away From Me, en experimenterande poplåt som försöker för mycket.

A Place To Bury Strangers är som bäst när de hittar den finaste avvägningen av öronbedövande larm och spröda popmelodier, denna samling bjuder på ett par sådana pärlor men innehåller också låtar som skulle må bäst av att inte ens få se dagens ljus igen. Låtar som känns halvfärdiga och visst, det finns en viss ironi i att ha sådana synpunkter på en samling som i mångt och mycket är demoversioner – det är svårt att komma ifrån att detta är en utgåva för samlarna.

Demos And Rarities 2003–2017 är b-sidor och låtar som givits ut på samlingar genom åren. På det stora hela ett ganska färglöst knippe låtar utan identitet där vissa färgklickar dyker upp. En samling för fansen. Och gott så. Men vill en upptäcka storheten hos APTBS gör en bäst i att lägga 2009 års Exploding Head på skivtallriken istället.