Mattis
Ett Tag Till

Hantverkskickligt med doft av svunnen tid

Album / Egenutgiven
Utgivning D. 2020.10.23
Veronica Larsen

Fyra låtar in på Mattis debutalbum kommer tårarna. Att jag gråter är i sig inget ovanligt, det är bara ett sådant år i år. Det är heller inte huvudpersonen själv som öppnar dammluckorna, det är Cleo. Vad hon gör är svårt att sätta fingret på. Att Mattis valt just Cleo, Ess Bogale och Parham som gäster på sitt album ger en delikatess. ”Petit four efter maten?” Ja, tre stycken tack!

Albumomslag och verser minner om klassisk bistro: Biff Rydberg, vit linneservett, något stärkande i en flaska. Ett stilla bakgrundssorl och intellektuella samtal vid bordet. I en intervju med GAFFA beskriver Kalmarsonen och numera Malmöbon Mattis Grusell sig själv som en språknörd. Visst märks det. Ordvalen doftar av svunnen tid: fläder, piskrapp, anekdot, kaffe med avec, gymnastik och läder.

Ljudbilden; en luftig, solvarm kuliss, är vackert soulpoppig och ibland något blygsam. Som den artigt bockar och låter rapparen Mattis ta klivet längst fram. Vindarnas Väg, Staffli och Eterneller är skivans starkaste spår – här kommer vi extra nära. Den oborstade, känsloladdade passionen visar sig också här likt rödvin utspilld på duken, läppavtryck på glasen och varmt droppande stearin.

Hiphop som länge dominerat musiklandskapet kan tyckas som musik enkel att göra, men faktum är att genren och framför allt rap och textskrivande är svårt. Kräver du också en del av dina lyssnare biter du som artist i ett hårt äpple. Många metaforer och ordlekar samtidigt kan vara utmanande att höra, även för ett tränat öra. Mattis låter inte det litterära anspråket ta över, men han har en god poäng i att ”det svåra är att uttrycka det enkla”.

Albumet Ett Tag Till är ett imponerande kliv framåt för en skicklig textförfattare som visar hantverket både omtanke och hänsyn. Mattis förtjänar allas vår respekt.