Ariana Grande
Positions

Inget för den blygsamme

Album / Republic
Utgivning D. 2020.10.30
Moa Edstam

Efter tre produktiva år präglade av Manchester-attentatet och expojkvännens död är vår tids stora popdiva tillbaka med sin sjätte fullängdare. Albumet har ett avskalat sound med fokus på stråkinslag och trummor. Den känns mer R&B än de fartfyllda, fullspäckade anthems vi en gång lärde känna Ariana Grande genom. En utveckling som har skett successivt under hennes tidigare album. På detta sätt är hon en spännande artist som ständigt tycks sträva framåt efter förnyelse. Har hon nått i mål med Positions?

Grandes röst tar oss, i vanlig ordning, med storm. Med en otrolig teknik och känsla tar hon oss genom whistle notes á la Mariah Carey och rapinfluerade bitar för att sedan bryta ut i sin fulla, imponerande styrka. Över det nya, lätt dämpade soundet blir det tydligt vilken skicklig sångerska hon är.

Taktiska samarbeten med några av vår tids mest populära artister finns att hitta på Motive (Doja Cat), Off The Table (The Weeknd) och Safety Net (Ty Dolla $ign). Just Motive är en av albumets vassaste låtar med ett house-doftande beat som är svårt att inte ryckas med i. Rösterna är lågmälda men intensiva vilket ihop med beatet skapar magi. I låtar som Shut Up och Just Like Magic får Grandes röst visa sina sanna färger i kombination med kaxiga textrader som “Just like magic, I'm attractive, I get everything I want 'cause I attract it”.

Det är ingen fråga om saken. Nästintill alla spår i Positions anspelar på sex (exempelvis 34+35 där matematiken får förklara låtens handling), i synnerhet om att äga sin egen sexualitet. Grande är självsäker och oblyg på ett uppfriskande sätt och i efterdyningarna av Cardi B:s explicita megasucce WAP, med samma tema, känns det inte mer än rätt och samtida med ett helt album i samma anda.