Dark Tranquillity
Moment

Ödmjukt storslaget

Album / Century Media
Utgivning D. 2020.11.20
Amelie Schenström

Att följa ett nytt Dark Tranquillity-albums tillblivelse i medier och sedan få ta del av skapelsen gör mig återigen nyförälskad i bandet. Och detta händer album efter album. Vilket inte betyder att alla DT-plattor är precis lika bra eller lika hållbara men att konkurrensen i den egna katalogen är hård när bandet släpper sitt tolfte album.

30 år har Stanne och trummisen Jivarp seglat detta stolta skepp. Med Brändström på keyboard sedan två decennier och basisten Anders Iwers som glidit in sömlöst i bandet under senare år. Niklas Sundin, bandets mångårige gitarrist, har slutligen inför det här albumet bytts ut men inte mot en gitarrist utan två. Gott så. Sundin är också en gudabenådad konstnär som under åren gjort en mängd fantastisk albumkonst. Omslagsverket till Moment är både typiskt och atypiskt. Detaljrikedomen känns väl igen medan den storslagna färgsättningen är häpnadsväckande oväntad, effektfull och mycket vacker.

Efter Atoma med sina två makalösa extraspår The Absolute och Time Out Of Place önskade jag mig i stark berördhet ett helt album med Mikael Stannes rensång. Med Moment i handen är jag glad att detta inte hörsammats. Stannes behagligt välartikulerade growl är unikt och som tidigare strösslas låtarna också av hans med åren allt ljuvare rensång som i The Dark Unbroken, Ego Decaption och avslutande hypervackra In Truth Divided med skönsång rakt igenom.

Moment är ett generöst album, tolv låtar utan dippar; The Dark Unbroken är en typisk DT-låt med ett typiskt intro. Standstill har mycket gemensamt med Atomas atmosfär, Failstate besitter en ytterligt fångande refräng. Tillsammans med övriga spår bildar de en harmonisk enhet av denna musik som är så lätt att älska. Storslaget på ett ödmjukt manér.