The Avalanches
We Will Always Love You

Bör sväljas hel för bästa tripp

Album / Universal
Utgivning D. 2020.12.11
Jonathan Sindihebura

När det här albumet tar slut och det plötsligt blir tyst kan det kännas väldigt omtumlande. Vore det för enkelt att jämföra det med att vakna upp från en dröm? Förmodligen. Men alla andra liknelser – en resa, en tidsresa, färder av olika slag genom tid, rum och minnen – var tyvärr tagna och lika vedertagna.

Konstigt nog är det svårt att se på det här – australiensarnas andra verk sedan återuppståndelsen som tog 16 år – som en och samma historia. De verkar ha närmat sig skapandet av dessa 25 låtar som en DJ-mix mer än ett album. Egentligen vore det ingen ny arbetsprocess för The Avalanches, men just här faller det en särskilt tydligt i öronen att de enskilda låtarna ibland är mycket mindre tilltalande ensamma.

Unna dig själv upplevelsen att lyssna på det här i endast ett knapptryck. Det är speciellt. Det kan vara det närmaste du kommer ett perfekt festivalset i coronans era. I efterhand kollar man på listan och inser att de två första låtarna bara är till för att vagga in lyssnaren i stämningen, och introducera det fantastiska titelspåret. Där är The Roches Hammond Song, en fullkomlig låt med fullkomliga harmonier, ett vågat val som sample men det lyckas.

Fortsätter man att läsa gästlistan inser man att rösten som fick en att le som en dåre i drömmen var Kurt Vile och hans nästan mjukt tillkallande “yeah come on”. I folkmassan, bland gamla vänner som Neneh Cherry och Mick Jones, bekantar du dig först med och förälskas sedan i Pink Siifus rap. Ibland är det lite hackigt med hur vissa röster anpassas till de skiftande stämningarna. Take Care In Your Dreaming (passande titel) är ett sådant hackigt och rörigt moment i dimman.

När allt är slut är det som fastnar ljudet. Det resonerar vidare, kornigt, filmiskt och tårknyckande nostalgiskt. En väldigt varm men otroligt intensiv lyssning.