x
 Molchat Doma: Monument

Molchat Doma
Monument

Brutalistiskt svängande betongklossar

GAFFA

Album / Sacred Bones
Utgivning D. 2020.11.13
Recenserad av
Emil Viksell

Det är så mycket med det här med Molchat Doma. Oväntat nog nådde gruppen och deras låt Судно (Борис Рыжий) popularitet via TikTok – där vissa låtar meme-ledes når monumental succé under en kort period.

Men det är ju inte bara det. De kommer dessutom från diktaturen Belarus, stirrar blaserat in i kameralinsen på varje foto och ligger på skivbolaget Sacred Bones. Hade jag inte vetat bättre hade jag trott att en reklambyrå med smak stod bakom hela projektet.

På trions tredje album fortsätter de sin vana troget att vara helt konsekventa med sin postpunkiga diktaturestetik, både när det kommer till ljud och bild. Men paradoxalt nog är Molchat Doma sin strikthet till trots ett band som tänjer sitt uttryck ganska långt. Från cold wave till dark wave till syntpop till fan och hans morsa. Ibland närmar sig tilltalet till och med något slags pajig östblocks-schlager. Ibland drar jag mig till och med till minnes Nordpolens sätt att iscensätta en korsning mellan valfri Aki Kaurismäki och Torsk På Tallinn.

Allt det här hade räckt mer än väl, men trion lyckas dessutom ständigt få sina brutalistiska betongklossar till låtar att svänga. Man kan väl anta att gruppen besjunger fantomsmärtorna efter den sovjetiska regimen, men denna klagosång fångar på sätt och vis in den industriella världens innersta väsen. Gråa himlar, sot och cement. Och individer som ser sina egna känslor genom glasbetong.

Ett spöke går runt Europa – Molchat Domas spöke.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA