Two Year Vacation
Laundry Day

Behagligt upplyftande om livets små bekymmer

Album / Clouds Hill
Utgivning D. 2020.10.30
Simon Lundberg

Göteborgsbandet Two Year Vacation är lite av ett unikum i den svenska popscenen. Istället för att spela på dystopi och undergång leker bandet med en positiv framåtanda. It's alright, just for a while sjunger sångaren Anton Tuvesson i Moving On From Yesterday – och kanske är det här precis vad som behövs i en värld där nya bränder ständigt uppstår dagligen.

Med musik som starkt påminner om en blandning av experimentell surfpop likt MGMT och Vampire Weekend och slagkraftiga refränger som nästan kunde platsat i 1970-talets upplagor av Melodifestivalen. Det blir ibland tematiskt väldigt alldagligt om livets små bekymmer, tankar och alltid med en 'ta livet med en klackspark'-aura.

Det känns som kvintetten verkligen har njutit av att skapa sin andra fullängdare. Produktionen är sparsmakad, men däremot väldigt eftertänksam. Varje ljud och ton är genomtänkt – och det lyfter albumet till nya höjder.

Några exempel på albumets storhet är den otroligt behagliga indie-darlingen Django som föddes med tanken att låta som den belgiske jazzgitarristen Django Reinhardt. Kanske blev det mer en låt om avundsjuka och svåra livsval. Låten hade lätt kunnat vara en The Kooks-singel när det begav sig där i mitten av 2000-talet. Samtidigt känns den så kontemporär och egen. Kanske är det rytminstrumenten som gör det?

När bandet väl blir lite dystra så är det ändå med en konstant självironi. I When I'm Back Alone eller You Think You're Better Than Me får vi alla smaka på vitsiga låttexter, drömmande instrumentala val och riktigt behagliga tongångar. Den sistnämnda växer i intensitet och känns som en varm festivalnatt. Underbart, drömmande och en bitterljuv saknad.