Raketklubben
Raketklubben

Stark debut som inte är något att skratta åt

Album / Dalapop
Utgivning D. 2020.11.12
Simon Lundberg

Ni vet känslan när man bara vill skratta bort någonting jobbigt. Att ibland så blir livet så sjukt påtagligt helvetiskt att det enda som kommer ut från kroppen är ett gapskratt. Lite så tematiskt känns dalabandet Raketklubbens debut.

Och nu menas givetvis inte att musiken eller produktionen är någonting att skratta bort. Det är snarare låtarna som är fyllda av hjärtesorg, dramatiska utläggningar om saker som gått fel. Tematiskt är Vi Är Slut ett stadigt exempel på när det blir som mest ledsamt. Samtidigt finns det en oerhört lättsam lycka någonstans där i produktionen. Kul, humoristiskt och småvitsigt intelligent.

Det är en stark debut just för att det går att mäta albumet med andra svenska band inom samma genre (tänk Hemliga Klubben eller Den Svenska Björnstammen), samtidigt som det är något visst som sticker ut. Det går mellan tweepop och ledsen Göteborgsindie, och sen kommer en explosion. Det är tämligen omöjligt att inte bli trollbunden av energin i låtar som Inte Fucka Upp Nu.

Det kan beskrivas som småstadspop där drömmarna i texterna får sällskap av en garageinspirerad nostalgi. För alla som någon gång vuxit upp i en småstad kan relatera till mycket av texternas innebörd. Jag tror också att alla kommer vara rörande överens om att det är omöjligt att bara välja en favoritlåt.

Det Raketklubben gör riktigt bra är att blanda starka gitarriff med härliga syntmelodier. Som en modern tolkning av 1990-talets indiescen eller 2000-talets svenska popscen likt Raymond & Maria. Bandet känns som att de håller ihop tillsammans hela vägen till sista låten B.M.L.P.S. som är ett härligt avslut. Där det känns helt rätt att blunda, lyssna på lekfulla toner och höra bandet skrika “bryta mot lagen på stan”.