Flam3
Audio Bok, Vol. 1

När tankens kraft skapar en transformerande förändring

Album / GSP
Utgivning D. 2020.10.14
Veronica Larsen

I ungdomsfilmen Fucking Åmål finns en klassisk scen. Karaktären Jessica bråkar med sin pojkvän Markus. När han säger att hon är ”dum i huvudet” kontrar hon med: ”det kanske jag är, jag umgås ju med dig, man blir ju som man umgås”. En bit bort sitter Jessicas lillasyster Elin med sin kille Johan. De pratar om gymnasieval och yrkesdrömmar. Killarna går el- och fordonsprogram, Jessica har sökt till frisör samt barn- och fritidsprogram. Elin däremot, hon vill bli psykolog. Detta bemöter gänget med kritik. Jessica säger sårat ”det har du aldrig sagt” och Markus påpekar hur höga betyg som krävs, betyg som Elin inte har.

Blir vi, banalt uttryckt ”som vi äter och som vi umgås”? Ja, kanske. Ett genomgående tema på albumet Audio Bok, Vol. 1 är att vårt umgänge men framför allt det vi själva matar oss med – påverkar oss.

Abbi Tsegaye från Göteborg har verkat inom hiphopscenen, hjälpt andra i musikskapande och varit engagerad i ungdomsarbete under många år. Att den erfarne 38-åringen nu tar klivet fram som artisten och rapparen Flam3 är välkommet, för det vi hör på Audio Bok, Vol. 1 är genomarbetat med ett synnerligen starkt patos. Albumet känns stundtals som en bikt eller ett coachsamtal:

”… det var då jag insåg att det jag drar till mig var bara negativitet, för det var det mina tankar och handlingar visade mest. Jag insåg även att felet låg hos mig. Och om detta ska ändras behöver jag först och främst börja ändra på min inställning i livet, på vad jag tror på att jag förtjänar. Det bästa.”

Varje spår på skivan avslutas med ljudet av papper som vänds i en bok. En symbol för att vända blad, lämna svåra erfarenheter i livet bakom sig, men även en hyllning till kunskap? För det är påtagligt att bokläsaren Abbi också brinner för personlig utveckling, lärande och entreprenörskap.

Fyra spår är av mer föreläsande spoken word-karaktär. Det är meditativt och motiverande att lyssna till, som att Abbi mjukt samtalar med den osäkra, förvirrade tonåringen vi alla bär inom oss. En tonåring med taggarna utåt i behov av kärlek. Resterande spår skildrar han sin uppväxt och en vardag många ungdomar känner igen sig i: en jakt på framgång stavad pengar, makt, respekt.

En framgångsjakt som genomsyrar alla samhällsskikt och branscher, men även den kultur vi tar del av. Under hösten har vi kunnat följa TV-serien Top Dog, baserad på en romantrilogi av Jens Lapidus. Som så ofta hos Lapidus vävs undre värld och samhällets övre skikt samman. I Top Dog är ett dyrbart armbandsur den förenande länken. Göteborgshumor nu, men det är en klockren symbol.

Armbandsuret är och förblir ett föremål vi ofta ser representerat inom mode, hiphop och företagande. Kvällspressen noterar att Isabella Löwengrip fått en ovanligt dyr klocka i födelsedagspresent, de mest strömmade rapparna i Sverige tycks ha Rolex på hjärnan jämt och skrollar vi i Jerry Lorenzos Instagramflöde, designern bakom lyxiga och hajpade streetwear-märket Fear Of God ser vi förutom skor, kläder och basketbollar en diskret glimrande klocka på hans handled.

Where I’m From rappade Jay-Z om sitt dyra armbandsur, men också om sin uppväxt i Marcy Houses, Brooklyn under 1980-talet:

“This time around it's platinum, like the shit on my wrist. And this Glock on my waist, y'all can't do shit about this. Ni**as 'll show you love, that's how they fool thugs. Before you know it, you're lying in a pool of blood.”

En samhällsskildring som är en fortsatt verklighet på platser runtom i världen än idag. Blodpölen som Jay-Z rappade om, blir också realitet på Allt För Para, där Flam3 agerar likt en berättarröst; i snabb takt målas en karaktär upp, hens drivkrafter och val i livet. Men livet precis som låten tar slut alltför fort, halvvägs in avbryts versen tvärt av aggressiva pistolskott. Tystnaden som följer är obehaglig. Det är ett effektivt grepp som lämnar oss med bultande hjärta … och bedrövelse.

De senaste fyra åren har det skett över 300 skjutningar i Sverige per år. Antalet döda genom skjutning har legat stadigt på över 40 personer per år. Mars 2018 är den enda månaden sedan 2017 som ingen blivit skjuten till döds i Sverige. Statistiken talar klarspråk, men får inte en enda politiker att vakna upp.

Sanningen är väl den att vi alla och envar måste kvickna till, ta större ansvar, göra bättre val. Agera som Abbi säger, i enlighet med vad vi verkligen förtjänar: ett gott liv, ett tryggt liv, ett kärleksfullt liv. Ett påkostat armbandsur må symbolisera pengar, makt, respekt. Men det som räknas är väl ändå vad vi gör med vår dyrbara tid? Under tiden vi är här så att säga. Vad vill vi bli ihågkomna för?

Till skillnad från dagens unga rappare verkar Flam3 sakna hävdelsebehov, och med ett objektivt fågelperspektiv att skildra samhället hellre än flexa sina fjädrar, påminner han om Mohammed Ali, Labyrint och Latin Kings.

Budskapet från Flam3 når också betydligt fler än vilsna ungdomar i Göteborg, för Abbi påminner oss om vår faktiska kapacitet till positiv förändring. Att förändring börjar med dig. Audio Bok, Vol. 1 är ett unikt hiphop-album släppt ett ovanligt år.

Vi hedrar Abbi och hans bedrift med dessa fantastiska rader skrivna av honom själv:

”Våga vara den som leder andra mot ljuset. Våga vara den som presenterar ett annat alternativ, än bara fördärvet. Många har ledaren i sig, men det är väldigt många som valt att tysta ner den rösten. Våga vara ledaren.”