Tomas Andersson Wij
Högre Än Händerna Når

Berättelser från samtiden i ny skrud

Album / Playground
Utgivning D. 2020.11.20
Jonas Appelqvist

De flesta har varit där. I det där tomrummet som uppstår efter hårt arbete och långa dagar, utmattade och uppgivna. Det tomrummet måste få existera för att man ska kunna ta sig vidare och så var fallet för Tomas Andersson Wij. Efter långa turnéer och TV-program var han trött på gitarren och sig själv. Och hittade till pianot.

Högre Än Händerna Når är pianoskivan som inte riktigt blev en pianoskiva. Låtarna är resultatet av en artist som hittat sig själv igen – efter att ha spenderat massvis med tid framför TV-kameror och i rampljus på scen är detta en skiva som lyfter fram kärleken till musiken. Det är experimentellt så till vida att vi kan skönja R&B-influenser i vissa spår, det har lyssnats på The National i andra och allt har Andersson Wijs säregna berättelser och melodispråk över sig.

I Högdalen Centrum besöks Thåströms barndomshem, vi får följa med på resor till Berlin och vi förlikar oss med att Allt Kommer Inte Att Bli Bra och det blir tydligt att denna skiva är bland de bästa TAW släppt. Det är så innerligt och naket att en blir lite generad, det är smittsamt catchy i Sträck Ut Dina Armar och utlämnande i Din Lugna Röst. En skiva av en rutinerad herre.

Det vore lätt för Tomas Andersson Wij att fortsätta på sitt inslagna musikaliska territorium men tillsammans med Axel Jonsson-Stridbeck har studion äntrats med en nyfikenhet som smittar av sig. Okonventionella idéer har provats i annars konventionella låtstrukturer, det suggestiva stråkarrangemanget mitt i pianodrivande Jag Var Ett Konstigt Barn är ett bra exempel, och dessa giftermål fungerar fint. Det är så att en önskar att svängarna tagits ut ännu mer.

2020 må vara hopplöshetens år men det finns hopp och tröst, Högre Än Händerna Når är bevis på det.