The Bug ft. Dis Fig
In Blue

Inuti en mörk och klaustrofobisk tunnel

Album / Hyperdub
Utgivning D. 2020.11.20
Mathias Skeppstedt

Förra året släppte Kevin Martin några av mina absoluta favoritskivor. Under King Midas Sound gav han ut en av de mörkaste och mest paranoida skivorna på mycket länge. Tillsammans med Justin Broadrick (Godflesh, Jesu, JK Flesh, och så vidare) under namnet Zonal sprängde de gränserna för hur tung och mullrig en bas kunde vara och under sitt eget namn gjorde han den kompromisslösa och fullständigt avväpnande Sirens om den svåra födseln och de efterföljande operationerna av hans första barn. Och tillsammans med Burial släppte de två fantastiska EP:s: Flame1 och Flame2. Skivor som alla har gemensamt Martins patenterade mullrande och överväldigande bas och sylvassa vision.

In Blue är ett samarbete med Dis Fig (Felicia Chen), producent och sångerska från Berlin. Den knastrar och sprakar mer än Kevin gjort på länge på ett otroligt attraktivt sätt. Det är en skiva som samtidigt som den är väldigt avskalad totalt tar över ljudbilden och dominerar den. Kevin bygger ljudslott av bas och knastrande rytmer som Dis Figs röst får sväva över, under och i. Dis Fig avväpnar Martins våldsamma musik och tvingar sig in i den med simpla och vackra melodier som passar perfekt med musikens tyngd. Själva beskriver de sin musik som ”tunnel-sound” och det är en perfekt beskrivning på den klaustrofobi och tyngd som musiken framkallar. En mörk, instängd tunnel med glimtar av ljus som vi inte riktigt kan nå fram till. Det är en vacker kombination av dub, shoegaze och dancehall, där Dis Figs röst skapar vackra låtar av Martins slowmotion-rytmer och pulveriserande bas. En skiva som – även om den har färgen blå i titeln – framkallar mörker och färglöshet.