Playboi Carti
Whole Lotta Red

Mina hjärnceller, mitt val

Album / Interscope
Utgivning D. 2020.12.25
Jonathan Sindihebura

Ja. Det är möjligt att intellektualisera fenomenet Playboi Carti och hans ofantligt efterlängtade album. Simpla paralleller kan dras mellan hans sätt att sedan 2015 skaka om tankarna om hur hårdrap låter, och andra konstnärliga rörelser som till exempel Dadaism. Om hur det mesta av det han gör aldrig skulle klassas som föda för hjärnan. Estetiken sträcker sig bortom musiken, och texten. Det lånas och stjäls från punkens så kallade guldera, genusnormer ifrågasätts, men allt är framför allt virrigt och känslokallt. Inte för att han är först med det heller; se Young Thug och Carti som trap-musikens Hugo Ball och Duchamp. I slutändan blir försöken att kontextualisera utrymmet som Whole Lotta Red upptar i musiken idag meningslösa.

Nästa vore väl att påstå att det tilltalar reptilhjärnan, men det finns tydligen ingen sådan. Det går nämligen nästan aldrig att höra vad rapparen säger här, och det man uppfattar upprepas ad nauseaum. "I’m on the X, I’m on the codeine" (som upprepas 34 gånger på Teen X) är "ingen rap på våra fritidsgårdar" i refräng-form. Här blir det dock motsatsen till kväljningar. Hans ofrivilligt komiska rader och bebisrösten ihop med hans förmåga att välja magnetisk produktion förbluffar. Trots allt som kunde ha gått så väldigt fel. Förväntningarna, läckorna genom åren, antalet låtar – klart det gäspas ibland men de riktigt bra låtarna väger omistligt tungt.

Även den händelsefattiga starten har spår som Beno där hyperpop möter rap och definierar ordet catchy. Lite senare hör vi en artist som vet vem han är, och som bygger ihop en oförklarad men rik idiosynkrasi. Slay3r, New N3on och ILoveUIHateU är Playboi Carti som han bör låta. Och sättet på vilket albumet slutar, med en plötsligt uppriktig sample från Bon Iver, kommer aldrig sluta vara skrattretande.

Nej. Det här är inte ett konventionellt sett bra album, och du kommer inte bilda några nya användbara hjärnceller. Det är dumb as fuck och osannolikt vackert på en och samma gång.