Jakob Hellman
Äntligen Borta

Beviset på att det fanns mycket kvar att ge

Album / Universal Music
Utgivning D. 2021.01.08
Fredrik Langrath

När Och Stora Havet släpptes 1989 öppnades en ventil i Sverige. En ventil som många inte ens visste om att de behövde. Hellman visade att du kunde bli en rockstjärna i Sverige även om du inte riktigt kunde identifiera dig med den bredbenta manlighet som Ulf Lundell stod för. Istället för att skriva låtar om vilken kvinnokarl han var, så skrev Hellman snarare om hur fantastiskt misslyckad han var som älskare.

“Jakob Hellman är död. Länge leve Jakob Hellman”, skriver Margit Richert i den presstext som skickades ut tillsammans med skivan. Och visst är det på många sätt en nygammal Hellman vi möter här. Konstigt vore det väl annars efter all den tid som förflutit sedan sist. “Sitter i mitt fönster och ser ut på världen […] Jag väntade bara ett tag bredvid den”, sjunger han i det inledande titelspåret. Och precis så låter det faktiskt. Som att Hellman under alla dessa år har suttit bredvid världen, tittat på den och på sig själv i ett försök att hitta sin plats i den.

Skivan innehåller flera fina melodier med texter som väl kan mäta sig med det han gjorde då, bara med fler gråa hår. Trettiofem är en av de vackraste ballader jag hört på svenska på väldigt länge. När Det Skymmer känns chockerande vital med sin underfundiga text och sitt Sonic Youth-larm – för att nämna två höjdpunkter. Att han valt att spela in den sistnämnda låten även i en akustisk version som avslutar skivan känns däremot en smula onödigt. Liksom gör psalmen I Denna Ljuva Sommartid. Det är inget helgjutet album även om det innehåller flera riktigt fina låtar. Äntligen Borta är ändå att betraktas som ett styrkebesked och ett bevis på att Hellman alltid hade väldigt mycket kvar att ge, men valde att hålla det för sig själv. Hoppas nu bara att det inte dröjer 32 år till nästa skiva.