Sleaford Mods
Spare Ribs

Benhård galghumor träffar rätt i pandemin

Album / Rough Trade
Utgivning D. 2021.01.15
Joel Larsson

Sleaford Mods känns äkta. Det är politisk, elektronisk punk, genomsyrad av den enkla analysen att allt är skit. Spare Ribs säger att lockdown är skit. Brexit är skit. Det är skit att supa men vi gör det ändå. För det gör resten av skiten lättare att smälta. Det är skit att hävda att man är äkta men det är värre att vara fejk. Skivan är en cirka 50 minuter lång harang.

Det är lägre medelklass-poesi. Att lyssna på Sleaford Mods är som att sitta klockan tio i tio på morgonen vid köksfönstret i en liten lägenhet i november, i pandemin, med en tredje kopp kaffe, se folk cykla till sina jobb genom duggregnet, över asfalten och allt är fan grått.

Framställningen är rätt enkel. Loopade beats och ilskna full-auto-rader. Det här repeteras sedan i varje låt. Det finns en repetition i syntlooparna, i orden, i ämnena, ilskan, känslorna, humorn. Således finns det inte mycket till överraskning här. Spare Ribs tar mig till en plats jag känner till. Den tar mig dit effektivt. Jag är inte säker på att jag tycker om att vara där särskilt länge, men den tar mig dit. Och det är bra. Ibland är det extra svängigt. Elocution, exempelvis. Då tycker jag det blir extra bra.

Det finns dock ett bråddjup i texterna. I några av låtarna finns det mening under det mest tydliga, det mest uppenbara. Fish Cakes, en annan favorit, handlar exempelvis om Jason Williamsons missbildade rygg som gjorde att han inte kunde gå som barn och operationen som sedermera räddade honom. Men det har jag fått läsa mig till, för det ligger djupt begravet under samma kryptiska vrede som täcker resten av skivan.

Sleaford Mods gör äkta elektronisk punk, taggig och vildsint, ointresserad av hur du mår eller vad du tycker och förstår. Äkta punk. Säger du det till vokalisten Jason Williamson får du nog ett långfinger om du har tur eller en pungspark om du har otur. Precis som det ska vara, med andra ord.