Chicagojazzen
Vägra I Sten

I fabriken kan ingen höra dig skrika

Album / Umeå Rocknrollförening
Utgivning D. 2020.12.18
Joel Larsson

När man först slår på Chicagojazzens senaste skiva Vägra I Sten möts man av en larmande ljudvägg av distorsion och krigstrummor på öppningsspåret Sist In, Först Ut. Det är som en blindtolkning av slutstriden i Terminator med en nära förestående metallisk domedag och väsande hydraulpressar i bakgrunden.

Bakom Chicagojazzen ser vi multiinstrumentalisten Erik Karlsson, och han gjorde Vägra I Sten efter att ha arbetat en tid på fabrik där gnisslande maskiner fick tonsätta en vardag av tidiga morgnar och bärande av diverse tunga plåtföremål. Den återkommande saxofonen tar rollen som gnisslande maskin, medan slagverk och distade gitarrer bygger upp de metalliska, industriella väggarna som bär skivan. Alltihop för tankarna till tidiga grooviga rockhybrider a la Black Sabbath.

Vägra I Sten har en sällsam förmåga att förmedla filmiska miljöer. Förutom Sist In, Först Ut finns en annan av skivans höjdpunkter, Skottar Skum Ur En Fontän, som hade passat perfekt som soundtrack till en gammal snärjig spionfilm. Den där stenhårda högersläggan från introlåten hittar man dock aldrig tillbaka till, och jag kan sakna lite av just det blytunga uttrycket på resten av skivan, det maskinella, förtryckande slamret, särskilt i relation till premissen. Men upplevelsen av att arbeta på fabrik är förstås subjektiv, och kan av den här skivan att döma ha upphov till en mängd olika känslor.

Ibland blir Vägra I Sten enformigt och monotont, just som Erik Karlsson beskriver hur det kändes för honom på fabriksgolvet. För det mesta lyckas dock Chicagojazzen, helt ordlöst, förmedla en rad olika gråblå känslor, vilket måste ses som ett slags konststycke.