Tribulation
Where The Gloom Becomes Sound

Förfärande och förförande skönhet

Album / Century Media
Utgivning D. 2021.01.29
Amelie Schenström

Det är magiskt, det är mytiskt, det är mystiskt. Tribulation bjuder in till (d)yster dans med sitt femte album, den gotiska stämningen är tät och de skönaste skräcktoner smyger in under skinnet. Redan inledande In Remembrance sänder rysningar utefter ryggraden, begynnelseraderna på svenska gör sitt till, samtidigt som den förförande musiken skickligt slingrar sig runt tankarna. Har man inte sedan tidigare fattat kraften i gothic metal så blir den uppenbarad i Where The Gloom Becomes Sound.

Många kritiker hyllade bandet oförblommerat redan vid debuten men Tribulation har arbetat sig framåt, utvecklats och mognat, skiva för skiva. Förra släppet Down Below är en riktigt fin platta och med årets album gör Tribulation ett nästan helt perfekt album. Att nämna bästa låten låter sig icke göras, albumet är till bristningsgräns fullt; Funeral Pyre är en fartfylld skräckdänga och instrumentala Lethe pryder perfekt sin plats, särdeles vackra är sorgesamma Dirge Of A Dying Soul, suggestiva Daughter Of The Djinn och magiskt kraftfulla Inanna.

Och kanske ändå, för att nå ytterligare höjder, skulle det vackra måhända brytas någonstans? En längtan uppstår som efter lite smuts i skönheten. Och vad sker nu när ena gitarristen och kanske mesta låtskrivaren Hultén lämnat den musikaliska skutan. Blir årets album slutpunkt för nyskapande av detta skira skräcksound? Det vore synd – men samtidigt far en lite f*n i mig. Det skulle kunna bli det som kastar det där gruskornet i det perfekta maskineriet och bidrar till ytterligare utveckling och nya vändningar.

Ändock. Where The Gloom Becomes Sound är högst njutningsfull lyssning från början till slut och musikåret 2021 kunde inte börjat bättre än så här.