x
Linus Hillborg: Magelungsverket

Linus Hillborg
Magelungsverket

Ett soundtrack till ett Stockholm som både finns och inte finns

GAFFA

Album / Moloton
Utgivning D. 2021.01.22
Recenserad av
Johan Jacobsson Franzén

Plötsligt befinner du dig i en bil som rusar fram genom en illusorisk, datorrenderad bild av Stockholms kommun.

Ovanför dig breder en olycksbådande skymningshimmel ut sig. Bredvid dig svischar mystiska industriområden, formstöpta höghus, tunga godstransporter och sandig ödemark förbi.

Inne i en bergtunnel, strax bredvid några gamla övergivna stationsskyltar, står ett tunnelbanetåg nedkört i marken.

”Det här är som en blandning av första versionen av Doom och stora filosofiska frågor om plats, minne och parallella universum”, tänker du. Sedan lägger du ifrån dig handkontrollen och tar av dig hörlurarna och genast är du tillbaka i verkligheten igen.

Du har just upplevt kompositören, Saigon-medlemmen och skivbolagsbossen Linus Hillborgs audiovisuella konstinstallation/”datorspelshackningsprojekt” Orphan Works, som hade sin premiär på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm förra våren. Och nu kan vi alla, i våra tankar, besöka ovanstående universum närhelst vi vill, ty de tio låtarna på Linus nya LP Magelungsverket (för övrigt hans debutplatta under eget namn) är ”omstöpningar” av Orphan Works ljudspår.

Med andra ord bjuder Magelungsverket på jordskalv under vattenytan-drones, manipulerade klarinetter och percussioninstrument, elektriskt laddade mullerfragment, sällsamma melodier, klämtande analogsyntar ... Personligen får jag samma känsla av Magelungsverket som jag får av den amerikanska tonsättaren Tod Dockstaders klassiska musique concrète-verk Quatermass (1966) – de är båda mörka, djupsinniga, visionära och förhållandevis lättillgängliga.

Synnerligen fascinerande musik.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA