x
James Yorkston And The Second Hand Orchestra : The Wide, Wide River

James Yorkston And The Second Hand Orchestra
The Wide, Wide River

Lågintensiva och nyansrika improvisationer

GAFFA

Album / Domino
Utgivning D. 2021.01.22
Recenserad av
Janne Hallman

Som en av akterna i skotska Fence-kollektivet – där bland andra King Creosote och Four Tet ingår – så är inte Yorkstons folkmusik särskilt traditionell, utan innehåller en detaljrikedom och nyfikenhet som ofta går utanför boxen.  

Hans senaste giv är gjord i Stockholm med nybildade Second Hand Orchestra, frontad av Yorkstons polare Karl-Jonas Winqvist från First Floor Power, som tagit in närmare ett dussin begåvade och lyhörda musiker (bland andra Peter Morén) på gitarr, piano, stråkar, flöjt och nyckelharpa. 

Inför The Wide, Wide River fick orkestern bara höra en låt i förväg (Ella Mary Leather, som öppnar albumet), resten presenterades först när de möttes inför inspelningen. Vilket mer eller mindre betydde att de fick improvisera sig fram under de tre dagar bandet och Yorkston befann sig i studion. Trots det låter musiken väldigt fokuserad och nyanserad, som om bandet filat på låtarna i månader innan REC-knappen trycktes ner.

Intressant nog är just Ella Mary Leather albumets svagaste spår; det verkar som att bandet haft det roligare när de jammat ihop övriga materialet. Skivans två centrala utropstecken är There Is No Upside, en hypnotisk och dov historia som pågår i runt sju minuter, men aldrig tappar fart eller dramatik. Samma med Nick Drake-doftande To Soothe Her Wee Bit Sorrows, också den kring sjuminutersstrecket, med en lågintensiv fiol som långsamt bygger upp spänningen.  

Även americana-inspirerade Choices, Like Wild Rivers är en behaglig historia, medan Yorkstons mjukpoppiga kärleksförklaring till sina barn i Struggle är både bedårande och ömsint. Två verb som sammanfattar The Wide, Wide River ganska på pricken.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA