Terminal
Blacken The Skies

Glam, industrirock och ett politiskt budskap

Download / Metropolis
Utgivning D. 2021.02.05
Kristofer Hadodo

Thomas Mark Anthony föddes i Sydafrika men växte upp i Kanada. I studion arbetar han solo med musiken; på scen utökas hans alter ego till en trio. Under 2020 lär det inte ha blivit mycket live-aktivitet för Terminal och det är förstås svårt att avgöra hur mycket eller lite trummisen Jessica Choi och keyboardisten David Ross Phillips bidragit till Blacken The Skies. De deltar i alla fall i videorna och de syns på pressbilderna.

Debutalbumet är enligt egen utsago en hybrid av glamrock och industrimusik med T.Rex och Cabaret Voltaire som främsta inspiratörer. Anthony lovordar T.Rex-gitarristen Marc Bolans rockabilly-stil och även Killing Joke-gitarristen Geordie Walkers konsekvent minimalistiska spelsätt. Så värst mycket glitter märks kanske inte i musiken, desto större är fokus på det elektroniska släktskapet: EBM, techno, synt och industri. Utan tvekan sneglar Anthony på Eskil Simonsson (Covenant) och Jean-Luc De Meyer (Front 242) vad gäller sångstilen, medan intresset för träget slagverk verka komma från legendariska industrigrupper som Test Dept och SPK.

Det är gott om högt tempo, mekaniska rytmer och kantiga riff i de tolv spåren. Terminal stryker inte någon medhårs, men det är lätt att bli medryckt av kalabaliken.

Titlar som Riot Shields, Collateral Damage och Terror Ride vittnar om Anthonys engagemang, bland annat för medborgerliga rättigheter och motstånd mot apartheid. I texterna är han regimkritisk, pekar på förvanskningen av planeten och spår en till synes mörk framtid. Fullständigt ocharmigt, men viktigt.

Blacken The Skies borde kunna tilltala både syntare och hårdrockare, så som till exempel Deathstars och Marilyn Manson har gjort.