Lillasyster
Svensk Jävla Metal

Hårdrocksvrôl på svenska, ja tack!

Album / Gain
Utgivning D. 2021.01.22
Amelie Schenström

”Lillasyster – de e ju bara en massa vrôl”, så hörs en dam – en mamma? – säga som inledning till en av låtarna på bandets aktuella album Svensk Jävla Metal. Mycket vrôl är det på skivan men definitivt inte ”bara”. Här återfinns bland annat också en finstämd cover, låtar på omväxlande svenska och engelska, strofer på spanska och framför allt väldigt mycket känslor till väldigt mycket hård musik.

Sprunget ur kultbandet Lok och dess derivat, det engelskspråkiga Rallypack, tycks hårdrocksbandet Lillasyster från västkusten aldrig kännas vid några begränsningar musikaliskt eller tematiskt. Ända sedan covern på Rihannas Umbrella har det varit klart att en kan vänta sig lite av varje från frontande Martin Westerstrand och bandet. Inget är vare sig heligt eller oberörbart, som denna gång med naturdyrkande covern Vackert Land av Bo Kaspers Orkester/Wille Crafoord.

Albumet Svensk Jävla Metal innehåller tio låtar varav hälften återfanns redan på EP:n med samma namn som släpptes 2018. Av de nya spåren är två på engelska, Enemy och refrängstarka My Back And Your Knife som är det bättre av dessa båda. Lillasysters största styrka är dock låtar på svenska, här På Väg Att Dö, War Machine och albumets bästa spår, inledande Utan Ryggrad. Ser även fram emot att på kommande konserter få möjligheten att vrôla med i låtar som de nämnda men också EP-spåren Krig, Winterdäck och Förgätmigej.

Vi litar nu också på att Lillasyster står upp för sitt eget koncept och bjuder på både vrôl och svensk metal även i sin Melodifestival-debut under våren. Svensk Jävla Metal är ett gott exempel på hur riktigt starkt det kan bli med hårdrock på svenska.