Aaron Lee Tasjan
Tasjan! Tasjan! Tasjan!

Bjuder på en hagelstorm av referenser och influenser

Album / New West
Utgivning D. 2021.02.05
Ernst Adamsson Borg

Utveckling brukar allt som oftast vara av godo. Aaron Lee Tasjans fall är inget undantag, även om det börjar bli något spretigt. Den första fullängdsskivan i eget namn lutade sig mot rootsmusiken och väckte inte några större musikaliska lustar, men med åren kom fler skivor och successivt fick hans musikaliska palett fler färger, vilka nu fått sig en ordentlig omrörning och mynnat ut i albumet Tasjan! Tajsan! Tajsan!

Att beskylla Aaron för något annat än att vara en utomordentligt skicklig musiker är svårmotiverat. Som gitarrist har han assisterat på såväl studioinspelningar som i livesammanhang, och har tydligen spelat med New York Dolls, vilket möjligen är en bedrift, beroende på hur man ställer sig till den oändliga listan över medlemmar som kommit och gått genom åren. Oavsett har han full koll på den musikhistoria som ligger till grund för hans egen musik, på Tasjan! Tajsan! Tajsan! slängs de musikaliska influenserna till höger och vänster och landar i såväl John Hiatt, Rodney Crowell och The Band som den underhållande supergruppen Traveling Wilburys.

Roligt är det också, texterna är inte sällan humoristiska och fulla av referenser, i Feminine Walk introduceras både Joan Jett, Grace Jones och Conway Twitty, vilka på ett eller annat vis hamnar på Tin Pan Alley.

Men det blir tyvärr inte roligare än välplacerade referenser och musikaliska influenser staplade på varandra. Han har kallats ”space cowboy”, ett epitet som passar väl men denna gång blev det lite väl, för att använda en av de fulare försvenskningarna, spejsat.