Wau Wau Collectif
Yaral Sa Doom

Snäll musik

Album / Sing A Song Fighter/Sahel Sounds
Utgivning D. 2021.02.26
Johan Jacobsson Franzén

För ett antal år sedan råkade jag hamna vid samma sunkhaksbord som en arg pojke med Sturm und Drang-starka åsikter om livet, konsten och döden. Han var väldigt underhållande. ”All snäll musik suger”, fräste han till exempel när The Monkees kom på tal. ”Musik ska stryka mothårs, få en att känna sig otrygg.”

Även om jag aldrig skulle uttrycka mig så måste jag erkänna att jag till viss del förstod hur han menade. Min skivsamling är full av verk som bråkar, trilskas och skaver. Och gud vet hur många artister jag avfärdat med orden ”för mjäkig” och ”för strömlinjeformad”. Men samtidigt … jag älskar ju The Monkees, liksom.

Och jag älskar det senegalesisk-svenska kollektivet Wau Wau Collectifs debut-LP Yaral Sa Doom – en fullängdare som är så feelgood att den förmodligen kan få en fyrkantig gråstensbumling att börja vicka på höfterna. Kärleksfull Alice Coltrane-jazz, mjuka västafrikanska rytmer, vänlig dub-bas, trevliga singer-songwritermelodier, upplyftande qawwali och texter (ofta på wolof) som handlar om vikten av utbildning ryms i dess tio genrelösa spår. Snäll musik är, med andra ord, bara förnamnet här.

I Wau Wau Collectif återfinns bland annat den senegalesiske producenten Arouna Kane, ett gäng framstående musiker från byn Toubab Dialaw och Karl Jonas Winqvist (ex-First Floor Power, Blood Music, The Second Hand Orchestra). Om de planerar fler plattor vet jag inte – fröet till Yaral Sa Doom såddes när Karl Jonas besökte just Toubab Dialaw för tre år sedan och sedan har den tagit form via WhatsApp – men jag hoppas det. Ibland är snäll musik precis vad man behöver.