Frida Hyvönen
Dream Of Independence

Oberoende pop och stora berättelser

Album / RMV Grammofon
Utgivning D. 2021.03.05
Jonas Appelqvist

Tänk efter, det är inte ofta du kommer i kontakt med något som verkligen tar andan ur dig, som gör dig mållös eller handlingsförlamad. Hur mycket vi än konsumerar eller letar så är guldkornen sällsynta. Det här ett sådant guldkorn, Dream Of Independence är albumet som återigen befäster Frida Hyvönen som en av Sveriges finaste låtskrivare.

Med hjärtat på kavajslaget och charmig svengelska tas vi med på en resa som är ömsom storslagen, ömsom småskalig med stadig navigering och med röst och piano som kompass. I likhet med tidigare utgåvor är det tydligt att hennes berättande förmåga är exceptionell. Hon vågar visa sig såväl sårbar som stark om vartannat vilket är en av hennes absoluta styrkor.

Musikaliskt är det en i mångt och mycket avskalad skiva med Hyvönens pianospel i centrum, inte långt ifrån det som renodlades på 2008 års Silence Is Wild och som gjorts till en egen, säregen ljudbild genom samtliga album därefter. Det kan tyckas vara gjort redan men närvaron i varenda stavelse gör att en sugs in i varje låt – även om det handlar om en bilresa i ett baksäte fullt av hundhår, som i A Funeral In Banbridge, en poppärla av rang.

Men det är under albumets absoluta höjdpunkt, Head Of The Family, som du – om du inte redan gjort det – dukar under totalt för denna artist. En mollbetonad pophistoria om en fadersfigur som inte klarar ansvaret det innebär att vara familjens överhuvud över en refrängmelodi som leder mig in på ABBA-harmonier. Förstå mig rätt här, låten låter inte som ABBA överhuvudtaget men det finns likheter mellan den och Björn och Bennys mer melankoliska melodispråk.

Frida Hyvönen har redan ett fint track record, Dream Of Independence är en ytterligare makalös samling låtar. Fan, ge trojkan Head Of The Family, Thank You och 14 At 41 en lyssning och försök motstå kapitulation, jag utmanar dig.