Mogwai
As The Love Continues

25 år är ingenting

Album / Rock Action
Utgivning D. 2021.02.19
Janne Hallman

Nyligen kom Foo Fighters tionde studioalbum, och bandet firade samtidigt 25 år sedan sitt första albumsläpp. Okej, 26 år om man ska vara petig, men tanken var från början att skivan skulle ges ut 2020. Hur som helst, skotska Mogwai gör nu ungefär samma sak; på dagen 25 år efter bandets första singel Tuner/Lower såg dagens ljus kommer gruppens tionde platta.

Och vilken skillnad på band! Där Foo Fighters fastnat i en kreativ kräftgång, med tröstlösa försök att uppdatera sig för att hänga med i samtiden, så gör Mogwai sitt kanske bästa album nånsin.

Med en sällsam lätthet och ledighet bygger de enorma ljudslott som skapar filmiska mästerverk i lyssnarens fantasivärld. Sin vana trogen gör kvartetten främst instrumentala låtar, men då och då låter Stuart Braithwaite sin lågmälda stämma bryta genom gitarrväggarna. Allt är så dynamiskt; från lågmälda gitarrslingor till renodlad distorsion är dynamiken och samspelet fenomenalt.

As The Love Continues spelades in på ett annorlunda sätt, eftersom pandemin raserade bandets plan att åka över till USA och spela in plattan med producenten Dave Fridmann vid rodret. Så med en ocean mellan sig skickades demos till Fridmann, som replikerade vad som var bra och vad som måste ändras. Udda tillvägagångssätt, ändå fungerar allt utmärkt bra.

Nine Inch Nails ljudfantom Atticus Ross och saxofonisten Colin Stetson (vars CV är alldeles för lång att lista här, låt oss bara säga att den är imponerande) gör smarta inhopp i ett par låtar, men de är egentligen bara marsipanrosen på tårtan. Snygg och söt, men egentligen onödig.

Det här är musik av ett band som inte bryr sig om trender eller prognoser. Här finns ingen plan, inget beräknat eller plagierat. Bara fyra musiker som gör sin grej, lite bättre för varje gång. Att inte fler band gör så är märkligt. Samtidigt, det som låter enkelt är oftast det svåraste. Lösningen på den gåtan tycks Mogwai sitta inne med.