Sibille Attar
A History Of Silence

Ett kärleksbarn skapat utanför musikbranschens trånga ramar

Album / PNKSLM
Utgivning D. 2021.02.16
Alexandra Loven

Med förvrängda röster, skiftande språkbyten, drömska syntar och vibrerande flöjtar tar Sibille Attar lyssnaren upp, upp och iväg till en dimension där varken muterade virus eller stängda klubbar efter 20 existerar. Att lyssna på A History Of Silence är som att kliva in i barnboksfavoriten Pettsons Uppfinningsverkstad – varje gång man tar sig an den upptäcker man något nytt. Det gedigna instrumentregister som albumets tio låtar består av med allt från elektroniska instrument till blås- och stråkinstrument kan vid en första anblick förväxlas med både ängslighet och ambivalens såväl som spretighet, men uppfattas vid en andra runda istället som en otrolig tillgång och som bidragande till en kraftfull dramatik.

På den nu nyutkomna plattan liknas Attar i egen hög person bäst vid en kvinnlig motsvarighet till Broder Daniel eller ett ruffigt kärleksbarn skapat ur ett triangeldrama mellan Regina Spektor, Lykke Li och Little Dragon. Plattan bryter både barriärer och konventioner om att musik ska hållas inom musikbranschens fyrkantiga och trånga ramar. Attar ser till att plocka russinen ur 80-talets kaka och det skulle inte vara ett dugg förvånansvärt om plattans andra spår Somebody’s Watching inom en snar framtid rullar som introlåt till någon hipp science fiction-serie som Stranger Things eller liknande.

Aldrig har 80-talet känts så aktuellt och aldrig har svensk popmusik upplevts som så nytänkande och fräscht som här. Det sägs att det känns om något är gjort med kärlek, vare sig det gäller mat eller musik – A History Of Silence är definitivt ett kärleksbarn skapat både av och med en stor dos kärlek.