Ani DiFranco
Revolutionary Love

Förtvivlat metaforisk och samtidsskildrande jazzpop

Album / Righteous Babe
Utgivning D. 2021.02.19
Alexandra Lovén

Med en röst som liknar en sköljmedelstvättad frottéhandduk – mjuk botten och lagom raspig yta – förs tankarna in till en rökig jazzklubb i centrala New York, ut genom dess bakdörr, in på vägarna mot Amerikas yttersta landsbygd och upp på barrikaderna.

Som alltid när DiFranco skapar musik är det starka politiska budskap om samtidens sociala orättvisor som står i centrum, så även denna gång. Genom det elvaspåriga albumet kastas man likt en jojo mellan hopp och förtvivlan – på albumets femte spår Do Or Die sjunger DiFranco förtvivlat metaforiskt om rävar i hönshus och att hela världen står i brand. På samma spår slängs även en känga mot Donald Trump och hans anhängare efter hans uttalande om terrordådet i Charlottesville, med låtrader som: “And right there on Pennsylvania Avenue / The sheetless KKK”. På plattans fjärde spår Contagious blir förtvivlan ett minne blott lagom till att DiFranco refererar till Michelle Obamas kända konvent-tal med hoppingivande rader som: “They go low / You go high.”

Trots inslag av pikar mot världens makthavare är det tydligt att DiFranco vill visa att den rätta vägen till fredlig revolution är genom kärlek och självrannsakande, inte fula maktspel och vassa armbågar. Revolutionary Love är ett lättsmält och välavvägt album som med sina dramatiska stråkar, starkt politiskt fyllda textrader och DiFrancos glänsande röst inte bara får en att längta bort från snömoddiga gator och mellanmjölk till pissljummet rödvin och rökiga klubbar i jazzens mekka, utan också att lämnas med känslan av att vilja ställa sig längst fram på barrikaderna med knuten näve och med ett brandtal i bröstfickan.