Weezer
OK Human

Storslagen rock som har svårt att beröra

Album / Atlantic
Utgivning D. 2021.01.29
Jonas Appelqvist

Det var ju inte meningen att denna skiva skulle släppas nu. Det var ju nu vi skulle få tillbaka det Weezer vi kommit att älska, stora gitarrer, knäppa texter och oslagbara melodier. Så var också planen – 2021 skulle se släppet av Van Weezer, skivan som, enligt utsago, kommer vara en veritabel heavy metal-exkursion med ett band som har velat återgå till rötterna, då när det repades i ett garage med Ace Frehley- och Peter Criss-affischer på väggarna. Arenor skulle under sommaren 2020 säljas ut tillsammans med Fall Out Boy och Green Day varpå Van Weezer skulle släppas efter turnéslut.

Men en pandemi kom i vägen.

Rivers Cuomo och manskap har alltid varit ett produktivt gäng, på både gott och ont, och det är i sammanhanget inga konstigheter att det har jobbats på detta släpp simultant med ovan nämnda skiva. Det anmärkningsvärda är bandets pompösa approach, det grandiosa omfånget. Med tydligt avstamp i The Beach Boys Pet Sounds och kanske framför allt Harry Nilssons Nilsson Sings Newman är detta ett Weezer-album som lutar sig främst mot en 38-mannasymfoniorkester, ljudmässigt en bit ifrån samtliga utgåvor i diskografin. Och väldigt typiskt Cuomo att skicka en passning till Radioheads OK Computer.

Det är rock förklädd i en pampig kostym som fungerar i små doser – All My Favorite Songs, Grapes Of Wrath och La Brea Tar Pits är utsökta låtar som gör sig bra i formatet – men allt som oftast är det ointressant och ganska platt trots den höga svansföringen.

Weezer-fansen får hålla tillgodo med OK Human fram till maj månad då de förhoppningsvis får sitt lystmäte mättat i form av ett Weezer i deras rätta element.