Hederos & Hellberg
Tillsammans Mot Ljuset

Tröstrik musik efter 20 års tystnad

Album / Playground
Utgivning D. 2021.02.12
Janne Hallman

Efter närmare 20 år ute på egna äventyr har duon upptagit samarbetet, denna gång med nästan enbart egna låtar (förutom en cover på framlidne Hellacopters-gitarristen Strängens Din Hand), och med svenska texter.

De gamla Nymphet Noodlers-polarnas hobbyprojekt med varsamma tolkningar av Dylan, Lou Reed och Tom Waits blev så lyckat att det hotade den “riktiga” karriären, framför allt för Martin Hederos i och med framgångarna med The Soundtrack Of Our Lives. H&H la därför av 2002, men under pandemin återknöts banden.

Så finns det nåt att tacka Corona för så är det att såna här saker kan hända. För normalt har ju multibegåvade pianisten Martin Hederos och sångaren Mattias Hellberg händerna fulla; i Hederos fall Tonbruket, Nino Ramsby, Ane Brun och Sofia Karlsson, medan Hellberg har frontat Nationalteatern och spelat gitarr med Hellacopters och Håkan Hellström. Och förstås gjort fem egna soloalbum.

Men nu är de tillbaka med nästan enbart klaviaturer, munspel och sång. Och ofta känns det som om det var igår vi fick känna duons sparsmakade musik varsamt hålla om oss. Likt värmländska hymner får musiken lindra, lugna, berika. Texterna är också hoppingivande och fungerar som ett vaccin mot den ensamhet vi alla upplevt under 2020 och fortsätter att kämpa med.

Fin hjälp har de också fått av paret Christian Kjellvander och Frida Hyvönen, som medverkar med stämsång på inledande Puff och den avslutande titellåten. Den har också de kanske tröstrikaste raderna på albumet: “Låt oss pröva något nytt / Kasta loss och segla ut / På okända hav / Släng all skit överbord / och färdas lätt / Tillsammans mot ljuset och bort från mörkret / Det låter kanske konstigt och naivt / Men utan hopp och drömmar, inget liv ...”

Tillsammans Mot Ljuset gör det lättare att hålla i och hålla ut på vår gemensamma väg mot livet på den andra sidan.