FM Einheit
Exhibition Of A Dream

Drömmar tonsatta av tysk ljudarkitekt

Download / Cold Spring
Utgivning D. 2021.02.26
Kristofer Hadodo

Ibland räcker det att nämna Einstürzende Neubauten för att rama in en subkultur, en finkultur och en skräpkultur på samma gång. Pionjärer, virtuoser och övervinnare. Förra året firade de 40 år som band och släppte ännu ett fascinerande ljudverk. En tongivande medlem i gruppen var Frank Martin Strauss, eller Mufti, eller FM Einheit. Han fortsatte dock solo efter släppet av Ende Neu 1996 och har sedan dess haft många strängar på sin lyra, både som kompositör, producent och skådespelare.

Så sent som förra året släpptes Hammerschlag i samarbete med Andreas Ammer. Samma skivbolag lanserar nu ett alster där ljudarkitekten FM Einheit tonsatt andras drömmar.

Inspelningen skedde dels inför publik under en utställning i Lissabon hösten 2107, dels i hemstudion Steinschlag. Initialt var materialet endast tillgängligt på trippel-LP medan utställningen pågick. Nu tillgängliggörs Exhibition Of A Dream även på dubbel-CD och streamingplattformar.

Bland de medverkande märks framför allt Genesis Breyer P-Orridge (Throbbing Gristle/Psychic TV), Sonic Youth-sångaren Lee Ranaldo, Susan Stenger från Band Of Susans och Apichatpong Weerasethakul – som i själva verket är tidigare bandkollegan Blixa Bargeld, inte den thailändske filmregissören.

Man vägleds primärt av de rutinerade rösterna, och sekundärt av de eleganta musikaliska inramningarna. Man får ta del av sexdrömmar, nostalgidrömmar, mardrömmar, feberdrömmar och nonsensdrömmar. Bakgrunderna växlar mellan att vara snällt ambienta, hårt rytmiska och skräckinjagande suggestiva. Att höra en återberättelse av någon annans dröm upplevs ofta som fragmentariskt, men i händerna på FM Einheit blir det sammanhållet, behagligt och överraskande underhållande – inte minst i småkusliga Dark Dream In D.