Devil Sold His Soul
Loss

Känslig metalcore inte enbart för genreälskaren

Album / Nuclear blast
Utgivning D. 2021.04.09
Amelie Schenström

Det ska sägas på en gång att metalcore och närliggande genrer inte är det jag oftast väljer att lyssna på. Eller ”pojkbandsmetal” som jag ibland inom mig, ofta kanske oförtjänt, kallar denna typ av musik. Det ska då såklart vara något väldigt speciellt för att det ska kännas mödan värt att lyssna så intensivt som vi gör när en skiva ska recenseras. Detta är värt mödan.

Vad är det då Devil Sold His Soul har som står ut så annorlunda att det kan rekommenderas även för dem som annars kanske skyr genren? Musiken, lyriken, framförandet och – först som sist – känslan, känslan, känslan. Känslan såsom den förmedlas i musiken, texterna och inte minst av bandets vokalist. Sångarna i bandet är en historia för sig. Bandet har varit aktiva i olika konstellationer sedan 2004. På de första tre fullängdsalbumen är det sångaren Ed Gibbs som återfinns bakom micken. När Gibbs lämnade var det Paul Green som tog vid. En EP släpptes med Green på sång innan Gibbs 2017 återvände och sedan dess håller sig bandet med två fasta sångare. Luxuöst!

Mycket i bandets stil känns igen i Loss men där finns också en hel del som upplevs både nytt och uppfriskande. Ömsom mjuka och liksom eftertänksamma och ömsom snabba, skiftande partier framhäver den både desperata och ömsinta känslan i musiken. Bästa spåret är dock det tyngsta av dem, The Narcissist, ett utbrott av starka känslor. Ingen av senare årens låtar är lika fulländad som första albumets Hope, en unik låt och för mig topp tio alla musikkategorier, men som helhet konkurrerar Loss med albumet Blessed & Cursed om utnämning till bandets bästa. En mycket kraftfull och glädjande återkomst av det kanske bästa bandet i genren.