Cloud Nothings
The Shadow I Remember

Breda svängar mellan dansant indiepop och noiserock

Album / Carpark
Utgivning D. 2021.02.26
Simon Lundberg

I den moderna tiden är det många band och artister som dissar traditionella albumsläpp för att fokusera på att enbart släppa låtar sporadiskt. Alternativt kanske någon EP här och där. Det moderna konceptet går inte att applicera på indieveteranerna i Cleveland-bandet Cloud Nothings. Senaste släppet The Shadow I Remember är nämligen gruppens nionde album på nästan tolv verksamma år.

Fördelen med detta är att det är väldigt lätt att sätta fingret på var bandet väljer att testa nya saker, utvecklas eller vad som blir synonymt med deras musik. Den här gången känns det som en retrospektiv återblick på slutet av 2000-talet då ljudbilden återgår till en mer stökig garagekänsla. Det blir snyggt, lekfullt och en spännande lyssningsupplevelse.

Exempelvis gör sig Nothing Without You riktigt stark med sin kombination av dansant indiepop och smutsig noiserock. Men sen landar vi också plötsligt på ett spår som Only Light. En av de starkaste spåren på skivan. Här är det lekfulla som bortblåst. Det är punkigt, smutsigt och låter faktiskt ganska deppigt, skrikigt och sticker ut på alla rätt sätt. Skejtmusiken från början av det nya millenniet blandas till en utsökt cocktail med skitig indie.

På ett sätt blir det ändå ett problem när bandet istället för att fokusera och hitta en tematik delar sig på dessa två vägar, och vägskälet mellan powerpop och noise är lite för brett och separat. Det blir inte en fulländad helhet. Det är klart att bandet hittat sin grej, däremot kanske de ska börja blicka mer framåt och inte fastna för länge i dåtiden. Däremot bjuder de på en klart positiv lyssningsupplevelse.