Harman Kardon
Citation 500

Supertrevligt ljud för hemmet

Album /
Utgivning D. 2021.03.01
Lars Bennetzen, Alex Pettersson – TECH-redaktionen

Många ser ljudet som det viktigaste när det kommer till hemmalyssning av musik medan andra även väger in den estetiska aspekten ifrån själva ljudkällan. GAFFA har tittat närmare på en produkt som med enkelhet bockar i båda rutorna.

Ett gott ljud är lika med ett gott hem för alla som älskar att lyssna på musik. Men många väger också in aspekter som att ljudkällan ska vara trevlig att titta på och inte minst innebära minimalt med kabeltrassel i vardagsrummet. Ljudjätten Harmon Kardon har tagit fram en lösning för alla som värderar dessa önskemål lika mycket. Säg hej till Harmon Citation 500!

En av Citation-seriens stora styrkor är att samtliga högtalare kan anslutas trådlöst och därmed bilda ett komplett ljudsystem i ditt hem. Dels kan ljudet följa med dig när du byter rum men högtalarna kan givetvis också fungera som separata stationära ljudkällor i dessa rum.

Elegant och utsökt design

Två saker som vi tidigt efter uppackning slås av är dels hur elegant Harmon Citation 500 med sin enkla design är, men också hur mycket den väger. Båda fenomenen är bra då ett kraftfullt ljud kräver tyngd, inte minst för att kunna leverera en kraftfull basåtergivning. En mastig vikt innebär också att högtalaren står stadigt utan att börja vibrera och härja vid hög uppspelning.

Högtalaren styrs dels från din smartphone men också ifrån den lilla men funktionella display-panelen som pryder högtalarens ovansida. Displayen kan både styra volym samt – som på en hederlig gammal CD-spelare – hoppa till nästa eller föregående spår. Bortsett från displayen är det inget som stör högtalarens rena design. Att hela härligheten är tygförklädd gör också att den mer ser ut som en möbel vi förväntar oss se i ett vardagsrum än en teknisk pryl.

gallery_large

Trevligt och rikt ljud

Att Harman Kardon är riktiga ljudspecialister är något som ytterligare konstateras när vi väl slutar se på Harmon Citation 500 som en möbel och faktiskt lyssnar på hur den levererar som högtalare. Diskanten är skarp och kristallklar, mellanregistret känns runt och mjukt och basregistret fullbordar ljudupplevelsen med en fyllig botten som inte tar mer plats än nödvändigt.

Inte allt är bra

Även om vi överlag är väldigt nöjda med Harman Kardons bygge så finns det som alltid saker vi inte går igång på lika mycket. GAFFA vill dock understryka att detta närmast rör sig om bagateller i sammanhanget.

Först och främst så är högtalaren, liksom övriga i Citation-serien, beroende av att du har ett Google Home-konto – inte bara för att kunna installera den utan också för att faktiskt kunna använda den överhuvudtaget. Ingen jättegrej men givetvis hade den kunnat förhålla sig på ett smidigare sätt. En fördel med Google-kravet är att du har möjlighet till att använda Google Assistant om du muntligt vill beordra högtalaren vad den ska spela.

Nummer två är att den endast stödjer musiktjänsterna Spotify och YouTube Music. Så om du vill spela musik från exempelvis Tidal så får du titta åt något annat håll. Lyckligtvis så har ju nästan samtliga av oss i Svea Spotify som det givna valet när det kommer till musik.

Den tredje och minsta “bekymret” är att installationen har en tendens att krångla – inte minst om du vill installera den på ett gästnätverk. Vår danska kollega lyckades, efter idoga försök, faktiskt aldrig få detta att fungera utan nöjde sig helt sonika med att köra den på sitt primära nätverk. Det kan såklart röra sig om en barnsjukdom och förhoppningsvis lyckas Harman Kardon lokalisera felet och i framtiden kunna erbjuda en smidig installation på samtliga nätverk i hemmet.

Vi är närmast eld och lågor över denna supertrevliga högtalare och även om prislappen runt 7 000 kronor är lite i överkant för många så lär den bli given i många musikälskares vardagsrum.