Zara Larsson
Poster Girl

Mer än en "poster girl"

Album / Ten
Utgivning D. 2021.03.05
Tilda Norrlin

Zara Larsson var inställd på att ge ut uppföljaren till 2017 års So Good redan 2019. Men via Instagram lät hon meddela: ”När du trodde att ditt album skulle släppas 2019 men på grund av att du inte är nöjd förmodligen inte kommer göra det, så du går tillbaka in i studion igen”. Hon skämtade om att skivan skulle komma 2046. Turligt nog behövde vi bara vänta cirka tre år, inte 27. Och visst var det värt väntan.

Poster Girl blandar poppiga mixar med fräsch R&B. De moderna melodierna leds av en röst som alltid känns lika storslagen. Skiftande humör och känslor pulserar genom texterna som stundtals är flörtiga och kaxiga och sedan ärliga och sårbara. Det är allt man önskar av ett popalbum. Och exakt vad man vill ha av Zara Larsson. På ett sätt känns det som att vi fått exakt det vi förväntade oss av henne, samtidigt som hon överraskar med flera R&B-influenser som är nya för våra öron, men som hon känns hemma i.

Det öppnas starkt med Love Me Land, där introt avger en mystisk och mörk känsla som dras över lyssnaren och fångar din fullständiga uppmärksamhet ­­– och sen är man fast. Syntarna tillsammans med de markanta taktslagen mynnar ut till den perfekta danslåten. Trots svårslaget introspår är Look What You've Done plattans bästa spår. Här är Zara Larsson i sitt esse och det märks att hon hittat sin plats och sitt uttryck i musiken. När det dessutom går över till ett trap-liknande sound tillsammans med hennes silkeslena röst till en löjligt snygg produktion är det ett faktum: Zara Larsson är ingen ”poster girl”, snarare en popdrottning.