Gulch, Sunami
Gulch/Sunami Split EP

Split-EP med hardcore som skiftar – trots direkt koppling

EP / Triple B
Utgivning D. 2021.03.01
Ida Bongs Olsson

Om du någon gång har undrat hur djävulens hundar skulle låta när de med gläfsande käft stiger ut ur helvetet för att ilsket skälla på världen så finns det ett mänskligt alternativ. San José-baserade Gulchs Elliot Morrow har en röst och en vrede som sätter sig i hela kroppen. På EP:ns första låt Bolt Swallower öppnar bandet med en punkig ett, två, tre, fyra-inräkning för att sedan gå över i ett tekniskt samspel som är så tungt att du omöjligt kan låta bli att gunga med.

Morrow markerar sin närvaro i Bolt Swallower med ett avgrundsvrål som sedan mynnar ut i det säregna ljud som får ens egna lungor att vända sig ut och in; ett hätskt ryt som bara kan liknas med en djungelpanter som går fullständigt berzerk. Den musikaliska precisionen hos de resterande medlemmarna i bandet smyger inte heller undan radarn. Tillsammans formar de ett organiserat kaos som i sin genre är banbrytande. Det ligger mycket tanke och känsla bakom varje ton, tillsammans är de i fullständig symbios. Det är hungrigt, det är nytt, det är så vasst och brutalt som det bara går.

När det är Sunamis tur att dra sitt strå till stacken blir det påtagligt vilket gap det är mellan de båda San José-banden. Vilket är lustigt eftersom banden delar några av medlemmarna sinsemellan. Oavsett gemensamma nämnare är varken dynamiken eller känslan densamma. Sunami har ett ljud som är starkt influerat av 00-talets hardcore-scen; tunga riff, aggressiv och hackig sång inbakat med en dubbelkagge.

De två låtarna på EP:n linjerar fint med allt som kännetecknar downbeat hardcore men har hörts och gjorts tidigare. Det nytänkande och framför allt hungriga soundet som Gulch har att erbjuda, är inte närvarande.

På den elva minuter långa EP:n tar Gulch rampljuset överlägset. Om Gulch är djävulens gläfsande hundar är Sunami skötaren som försiktigt torkar bort fradgan när förödelsen är färdig.