Kings Of Leon
When You See Yourself

Det behöver inte vara tråkigt att växa upp

Album / Sony
Utgivning D. 2021.03.05
Josefi Jönsson

Mycket har blivit sagt i den trötta diskussionen kring hur indierocken vi bekantade oss med under 2000-talet lyser med sin frånvaro. Där det råa, nästan opolerade soundet med gitarrslingor som gav ett slags älskvärt stresspåslag var a och o för en odödlig klassiker. Och på just det samtalsämnet kom Kings Of Leon på tal häromveckan – när en bekant konstaterade att “Det var längesen de kändes sådär lyssningsvärt stökiga”.

För den som hoppas på ett uppsving för det gamla goda Kings Of Leon kommer When You See Yourself att bli en besvikelse. Men för oss andra är det snarare ett tecken på ett band som mår bra och som har funnit en glädje i att utforska. Där det mer tillrättalagda, som Nashville-gruppen nu sökt sig fram till, styrt dem i helt rätt riktning.

Önskar man ändå söka sig till något bakåtsträvande så kan man glädjas åt att Kings Of Leon på många sätt tycks ha grävt där de står – och tagit med sig delar av ett sound vi känner igen. Redan med inledande spåret When You See Yourself, Are You Far Away lockar kvartetten in lyssnaren med lekfulla gitarrslingor – och den typ av eftertänksamma texter som vi lärt oss att räkna med. Är du på jakt efter en kick av nostalgi så kommer spår som The Bandit och Golden Restless Age att träffa helt rätt. Och på flera håll låter det hemtamt nog, som en mer välpolerad version av Come Around Sundown.

Kritikerna kommer kanske aldrig att enas i vad evolutionen från 2000-talets mitt har gett. Men efter en tystnad på närmare fem år visar Kings Of Leon att det inte behöver vara tråkigt att växa upp – utan att det är en perfekt chans att få fortsätta utvecklas.