NOFX
Single Album

Inte längre punk – som du förväntat dig

Download / Fat
Utgivning D. 2021.02.26
Kristofer Hadodo

I efterhand framstår föregångaren First Ditch Effort som en halvbekännelse av all droganvändning och sexualidentitet som NOFX sedermera blottat fullt ut, dels via biografin The Hepatitis Bathtub And Other Stories, dels via färska Single Album. Stoffet som hamnat här är lika spretigt som det på Heavy Petting Zoo – utgivningen som förväntades ta NOFX till nya kommersiella höjder 1996 men som i enlighet med punkens konventioner snarare var obekväm, svår och bångstyrig. Ungefär som i fallet med Nirvanas In Utero.

Ett kvartssekel senare är det förstås inte tal om några kommersiella förväntningar. NOFX driver oförtrutet vidare enligt cykeln skiva, turné, skiva, turné och är framme vid sin 14:e fullängdare. Längs vägen har gruppen onekligen lärt sig ett och annat vad gäller musik- och textskapande samt vunnit och förlorat fans.

50 procent av materialet har redan portionerats ut i singelform mellan sommaren 2019 (den rytmiskt utmanande Fish In A Gunbarrel) och februari i år (den högst personliga och Doris Lessing-inspirerade Fuck Euphemism). När bandledaren Mike Burkett beskriver Single Album låtvis i Consequence Of Sound handlar det många gånger om att göra lyssnaren obekväm – som att utmana med udda taktarter och inverterade ackord eller att skriva utlämnande texter om sexualitet, droganvändning och vänners död.

The Big Drag som öppnar skivan är förmodligen ett av NOFX mest annorlunda spår. Har man följt gruppen är det en högintressant prestation olik allt annat de gjort, och man blir nyfiken på resten. Har man inte följt gruppen och förväntar sig en allsångsdänga i stil med Don't Call Me White, lär man vända i dörren.