R.J. Cutler
Billie Eilish: The World's A Little Blurry

Ofiltrerad popmagi i mastig dokumentär

Film / Apple TV+
Utgivning D. 2021.02.26
Anders Nilsson

Att R.J. Cutlers dokumentär om Billie Eilish har medproducerats av artistens skivbolag, kan vara riskabelt för trovärdigheten. Det är dock en långt ifrån tillrättalagd framgångssaga som målas upp. Privata våndor, turnétjafs, psykisk press och ohälsa – det hinns med mycket på 140 minuter, så pass att det stundvis blir lite ofokuserat. Samtidigt byggs förståelse för hur viktigt det är med goda livsförutsättningar. Grunderna till Billies mörka pop läggs nämligen i storebrorsan Finneas hemmastudio, i supertalangernas stöttande barndomshem i Los Angeles.

Som låtskrivarduo tar syskonen fram det bästa ur varandras olikheter (och egenheter). Under en session knorrar Billie att musiken de jobbar på låter hemsk, medan Finneas tycker precis tvärtom. I skapandet är detta en spännande men krävande dynamik. Att som Finneas ständigt försöka överträffa sig själv, ger Billie prestationsångest. Dessutom säger hon sig hata den skrivande processen. Han är organisatören som nästan fungerar som en slags pådrivande manager, hon är den spretiga begåvningen som vill vara så flexibel som möjligt.

Skickligt hantverk handlar mycket om att nöta. Albuminspelningarna – de kan lika gärna ske i hotellrum på turné, som i hemmets lugna vrå – är därför minst lika avslöjande som övriga glimtar bakom kulisserna. Det är där livets toppar och dalar omvandlas till toner. Bortom publikens jubel och Grammyvinster, bjuder Billie Eilish frikostigt in till låtskrivandets kärna, en trygg plats som föder musikalitet och känsla. Ibland skaver det men när de perfekta ögonblicken infinner sig, är världen allt annat än suddig.