Lana Del Rey
Chemtrails Over The Country Club

Att ligga vid poolen med en drink under en molntäckt sol

Album / Interscope
Utgivning D. 2021.03.19
Andreas Trella

Lana Del Rey fortsätter att pumpa ut material med en regelbunden maximal väntetid på två år. 2019 släppte hon sin senaste platta Norman Fucking Rockwell!, vilket förra året uppföljdes av hennes diktsamling Violet Bent Backwards Over The Grass som både finns att konsumera som bok och spoken word-album.

I den nya skivans titel hittar du ordet “chemtrails” som då är ett ord för de där långa moln-liknande linjerna som dras på himlavalvet, oftast bakom ett större flygplan. Och mer än så är de inte för de flesta människorna. Dock finns det en mängd olika konspirationsteorier om att dessa spår innehåller giftiga kemiska eller biologiska aerosoler som avsiktligen och i hemlighet regelbundet sprayas ut av myndigheter i olika syften.

Och tematiskt tycks just titeln Chemtrails Over The Country Club genomsyra hela Del Reys aktuella platta, samt hela "Lana Del Rey-världens" främsta mantra. Det vill säga att använda kärlek, skönhet, berusningsmedel och sex som bedövningsmedel eller eskapism från en värld som bakom hörnet alstrar ett oändligt slukande mörker.

Föreställ dig att ligga hög med en drink i solen vid poolen bredvid din nuvarande partner, där du med en dold klump i halsen intalar dig att livet är underbart under den chemtrail-täckta himlen som märkbart börjat försvaga solljuset. Så kan även plattan sammanfattas. För dessvärre lyfter aldrig Chemtrails Over The Country Club tillräckligt mycket, som tidigare skapelser i katalogen ofta lyckats göra. Trots att helheten definitivt mjukar upp själen rejält och några diamanter skiner riktigt starkt här och där, så blir tyvärr detta album från och till rent av tråkigt med för få spår eller stunder som skapar den där spirande längtan efter att lyssna på skivan om och om igen.