Unsound Intermission

Vad händer när allt stannar av?

Album / Unsound
Utgivning D. 2021.03.05
Fredrik Franzén

Detta är en märklig tid. Allt och alla påverkas på olika sätt av virusets utbredning. Men allt och alla påverkas på något sätt.

Den polska festivalen Unsound är inget undantag. Festivalen, känd för ett kompromisslöst fokus på experimentell musik och för sina många unika samarbeten, händer såklart inte i år. Världen är i halvtid, och Unsound tar en paus. Hjärnorna bakom gör vad de kan för att fylla uppehållet och släpper sin första bok och sitt första album – samlade under konceptet Intermission

Boken samlar memoarer, dikter och akademiska texter som adresserar isolering, mental hälsa, konspirationsteorier, LBTQ-frågor och mycket mer. Albumet kretsar kring liknande frågor med extra fokus på mångfald och social distansering. Följaktligen är listan på medverkande minst sagt bred. Chris Watson, från bland annat Cabaret Voltaire, har spelat in fåglar i skogen. Weavings mäktiga stycke är kurerat av Nicolas Jaar och framfört av musiker från USA, Polen, Palestina, Indonesien, Mexiko och Frankrike. Svenske Varg2™ samarbetar med techno-artisten VTSS och samplar en dialog mellan Amazon Echo, Google Home Assistant och Apple HomePod. Tim Hecker, i sin tur, samarbetar med Agata Harz och Katarzyna Smoluk-Moczydłowska, och framför en gammal slavisk sång tänkt att locka fram vården.

Albumet är för övrigt dedikerat till artisten Sophie, som nyligen gick bort. Sophie medverkar också på albumet med ett hårt och vasst producerat samarbete med Jlin. Ja, det säger sig självt att det här är ett svårt album. Dels på grund av dess experimentella kvaliteter, såklart. Men framför allt på grund av frågorna du ställs inför. Alltså, vad händer när allt stannar av? Hur mår du egentligen?