Death From Above 1979
Is It 4 Lovers

En gång unik rockduo skapar ösrock på tomgång

Album / Universal
Utgivning D. 2021.03.26
Alex Pettersson

Sedan Death From Above 1979 dundrade in med sin lika tunga som ösiga debut You’re A Woman, I’m A Machine har den bestående känslan varit att vi har att göra med ett band oförmögna att återse samma höjder. Trots en brokig karriär, som bortsett från en paus på närmare tio år också såg födelsen av elektroniska sidoprojektet MSTRKRFT, vägrar denna kanadensiska duo uppenbarligen kasta in handduken och nu är den fjärde fullängdaren – Is It 4 Lovers – här.

När bandet dök upp under 00-talet hittades dragningskraften i en sällan skådad uppvisning av svettig kompromisslöshet; en slags pånyttfödd Black Sabbath-rock i rivigt utförande som fascinerande nog helt saknade gitarrer och istället lät Jesse F. Keelers blytunga basspel stå för riffandet. I kombination med trumslagaren Sebastian Grainers raklbladsskarpa sång hittade bandet ett unikt uttryck och fick följaktligen en välförtjänt hajp.

Även om energin år 2021 inte är helt bortspolad innehåller Is It 4 Lovers för mycket spår av typen transportsträcka; det är inte alls dåligt men inte heller, trots idogt experimenterande, särskilt spännande. Ibland resulterar allt för hetsiga basgångar faktiskt i ren smaklöshet samtidigt som en lite väl polerad ljudbild helt maskerar bandets råa kärna. Även om det mellan varven går att skönja det som en gång gjorde bandet bra låter det helt enkelt för oinspirerat. Faktum är att enda riktiga höjdaren hittas i den nedtonade och TV-spelsklingande Glass Homes som med sina blipbloppiga syntar för tankarna till kompisbandet Crystal Castles glansdagar.

Is It 4 Lovers är varken hård nog för att tilltala de gamla fansen eller tillräckligt tillrättalagd för att nå ut bredare så frågan är vilken publik Death From Above 1979 egentligen försökt hitta?