Saint Agnes
Vampire

Ett maxat minialbum som berör

Download / Death Or Glory Gang
Utgivning D. 2021.03.27
Kristofer Hadodo

Det känns helt klart angenämt att låta sig manglas av Saint Agnes; i synnerhet av Repents smått oemotståndliga kraft. Låten är en uppenbart förbannad reaktion mot personer i maktposition som jämt undslipper all skit de ställer till med.

Musiken som Londongruppen skapar på detta minialbum är ett sammelsurium av programmering, alarmerande gitarrer, noise, Prodigy-smuts, Nine Inch Nails-svärta och Jon Spencer Blues Explosion-urladdning. På toppen: Kitty Arabella Austens stenhårda attityd. Sällan har en lika självklar artist tagit plats i förarsätet. Paralleller dras oundvikligen till andra härskande frontare som Toril Lindqvist i Alice In Videoland, Saffron i Republica och VV i The Kills. Det finns en öm passion i tonfallet, men också en primitiv kraft i rader som "I wanna eat your heart, I wanna make you mine".

Titelspåret är ovanligt medryckande för att vara i ett rocksammanhang, ovannämnda Repent är en av årets hittills fräckaste singlar och No Pussy Blues är lika suggestiv som den är hotfull.

Låtordningen är som den är, vilket betyder att det blir lite enahanda av den snarlika struktur och det avhållsamma tempo som följer i både This World Ain't Big Enough och I'm With You Everywhere I Go. Att avsluta med stroboskopiska Nine Inch Nails-covern Wish känns därmed extra uppfriskande, men Saint Agnes hade gärna fått ta ett ännu hårdare strypgrepp om originalversionen.

Mycket har redan uttryckts om avsaknaden av livekonserter och häng i rockbarer. När man lyssnar på minialbumet Vampire blir påminnelsen om dessa tidigare vardagsbestyr ovanligt plågsam.