Album / Novoton
Utgivning D. 2021.05.14
Mathias Skeppstedt

“Hjälp mig jag har dödat min kille ikväll
Hjälp mig vad ska jag göra nu
Hjälp mig Stephen King”

Frågan är om Ingrid Studios i Stockholm står kvar. Eller om det bara är en rykande hög med grus, glas och murbruk. För det var där Pascal spelade in sin nya skiva och ska man gå efter hur den låter torde Ingrid vara ett minne blott.

Förra albumet kom till i klassiska Hansastudion i Berlin, men nu var det dags att gå tillbaka till grunden, spela in hemma, spela in fort. Och det märks, hela skivan andas desperation och frustration. Det är som en rå, öppen dallrande nerv som man knappt vågar röra. Rått, primitivt, skevt och fullständigt, fullständigt underbart. Pascal har på något sätt lyckats att kombinera alla influenser och tidigare plattor i en enorm, frustande, vibrerande koloss till platta. Det är utan tvekan deras bästa skiva och kanske till och med årets bästa, för det här blir svårt att överträffa.

Ljudet är stort, tungt, totalt överdistat och samtidigt kristallklart och skört, Isaks gitarr är någonstans mellan Rowland S Howard, Kid Congo Powers och Poison Ivy. Den smeker, river, förstör och under stora delar av skivan dominerar den.

“Minns du när vi lyssnade på Fuck Like A Beast om och om igen”

Pascal lyssnade på W.A.S.P. för 15 år sen och dansade till Prodigy. De ber Stephen King om hjälp och citerar Blade Runner i en hel låt, men under minnena och nostalgin så finns det något som är så oerhört närvarande och nu. Det är en hunger, en ilska och en frustration över livet, kärleken och människor. Och det blir så oerhört starkt när basen mullrar, trummorna dundrar och de skriker ut sina texter medan Isaks gitarr skär sönder himlen. Pascal lyckas med sina korta upprepande textrader att nå direkt in till kärnan, precis som deras musik skalar av fettet och går direkt ner på nerverna.

“Jag ska leva tills jag dör”