Last Days Of April
Even The Good Days Are Bad

Ett kärt återseende

Album / Tapete
Utgivning D. 2021.05.07
Jonas Appelqvist

Som att komma hem. Klyschan må vara sliten men det är den primära känslan som infinner sig när Even The Good Days Are Bad ljuder i hörlurarna. Igenkänning i planlösningen – en vet i vilket skåp fuzzpedalen ligger, var dörren till The Lemonheads- och Built To Spill-samlingen finns eller var indierockvardagsrummet med de grandiosa melodierna är beläget. Nya skivan från Last Days Of April innehåller purfärskt material som samtidigt känns som en gammal kompis. Och Karl Larsson, bandets starke man och låtskrivare, summerar det bäst i titelspåret, ”You want new / New gets old / Is it worth it? / I don’t know”.

Inget är nyskapande med detta album men det är väldigt bra och snyggt paketerat över åtta starka låtar. En samling som, så här i backspegeln, blivit till en reflektion över pandemin vi alla helt plötsligt fann oss i och som fortfarande är ett faktum. Enligt utsago var merparten av skivan redan klar och inspelad när världen sattes på paus vilket gör att skivan kan ses som ett smärre tidsdokument av 2020. En av de bättre låtarna, Alone, är ett talande exempel på detta. Lysande singeln Run Run Run ett annat.

Karl Larsson har ett uppfriskande och tilltalande melodispråk som fler borde hitta till, Even The Good Days Are Bad är ett styrkebesked till skiva dränkt i snygga gitarrmattor och stora trummor. För de sedan tidigare bitna har den mer gemensamt med If You Lose It än de två senaste, mer akustiskt orienterade, 79 och Sea Of Clouds. De med noll inblick i Last Days Of April startar med fördel här, med tionde albumet, och har sedan ett pärlband av musik att gräva i.