Van Morrison
Latest Record Project Volume I

Ikonen har vänt isolering till kreativitet med något bittert resultat

Album / Exile/BMG
Utgivning D. 2021.05.07
Ernst Adamsson Borg

Det är svårt att hänga med i turerna kring Van Morrison. De senaste åren har han betett sig likt en maskin som fullständigt spottar ur sig toner och det har i princip blivit ett album om året sedan 2015. Ofta av varierande kvalitet, men sällan uselt. Ifjol var det dock dags för ett första snedsteg, med en trio av singlar där den mest talande, No More Lockdown, framförde högst personliga åsikter om livet under pandemin. Och visst förstod man vart åsikterna kom från, men speciellt konstruktivt var det väl kanske inte. Nu har den nordirländske sång- och dansmannen däremot lyckats lägga sin energi på att skapa något lite mer genomtänkt – dubbelalbumet Latest Record Project Volume 1

Van Morrison har, åtminstone rent musikaliskt, fortfarande alla sinnen i bruk. Sången är oklanderlig och musiken likaså, ett sammansvetsat band för ekipaget framåt när det kryssar mellan soul, blues och jazz. Ballader avlöser rappa sånginsatser och flörtandet med svunna tiders musik sammanvävs med en något uppdaterad Morrison, något som initialt bjuder in till en angenäm upplevelse.

Vid mer koncentrerad lyssning blir det dock tydligt att texterna lutar sig mot en viss bitterhet, textrader som ”they own the media, they control the stories we are told” och titlar i stil med Stop Bitching, Do Something samt Why Are You On Facebook? blir smått repetitiva. I pressreleasen kallas det att få är lika aktuella i sina kommentarer av samhället som Van Morrison, ett påstående som inte är helt sant, även om det titt som tätt dyker upp insikter som är väl värda en tanke.

Med sina 28 spår blir det mastigt, hade det kapats till hälften skulle koncentrationen kunnat hållas genom hela resan. Sammantaget kan man dock hävda, oavsett Morrisons egna åsikter, att nedstängningarna gjort honom gott och tillåtit en mer genomarbetad skiva än på länge. Detta trots att den är på tok för lång och svärtad av en viss bitterhet.