Cobrah
Cobrah

Munkavlar all konkurrens med en gagball

EP / Gagball
Utgivning D. 2021.05.12
Jim Knutsson

Med stilettklackar lika höga som självförtroendet tar Cobrah över vilket rum hon än äntrar, som ett färgstarkt neonljus på de dunkla fetischklubbarna. Den inledande tunga och avskalade drum and bass-bangern är som en uppfriskande örfil på den avsomnade klubbscenen under pandemin. Den nya drottningen av elektronisk musik fortsätter alltså att sätta eld på dansgolv medan hon droppar hit efter hit på undergroundscenen, där hon stoppar en gagball i munnen på alla konkurrenter som får se sig själva munkavlade av hennes briljans.

Vägen vidare leder till en skamlös njutning när hon skapar en electropopdänga med stark karaktär som blir till ett festligt ledmotiv för den sexpositiva rörelsen. Där ben säras och låter lyssnaren dyka in med huvudet först, medan det pulserande housebeatet rinner längs med insidan av låren. Det är varmt och svettigt och när en tror att det inte kan bli bättre så blir det just det, när låten i sin avslutande fas likt sex når sitt himmelska klimax.

Medan Kelis milkshake brings all the boys to the yard så har Cobrah skapat ett nästan lika starkt upprepande mantra som sätter sig på huvudet, men i detta fall så är det polisen som samlas utanför lägenheten där grannen har fått nog av att sängen bankar mot väggen.

Hon går sedan ut med en bang där hon skalperar allt motstånd med snabba rytmiska rim över ett energiskt beat och jag slås över hur underskattad hon är som en ny röst på den svenska musikscenen. Här skapar hon en inkluderande oas där alla får vara sig själva. Nu ska bara revolutionen nå utanför fetischklubben ut i samhället med, där den kan förstöra trångsyntheten inifrån!